Öppna munnen på leopardgecko?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

1159
626
Temla:
Måste få i min leopardgecko lite paraffinolja pga misstänkt förstoppning. Dock omöjligt att öppna munnen på henne för hon biter ihop och låser käkarna. Kan heller inte hälla oljan på fodret då hon matvägrar. 

Tips?

107
7
Andresjolander97:
Temla skrev:
Måste få i min leopardgecko lite paraffinolja pga misstänkt förstoppning. Dock omöjligt att öppna munnen på henne för hon biter ihop och låser käkarna. Kan heller inte hälla oljan på fodret då hon matvägrar. 

Tips?

Jag körde med en tops och doppade i oljan, min gecko slickar på allt han ser så satte den framför honom och upprepade några gånger om dan 

544
424
Gibblo:
Hittade denna, vet inte om det är en bra metod vill jag tillägga.

ca.answers.yahoo.com/question/index?qid=20110804091047AAzgRJx

2048
773
psyjoh:
Ja försök få den att slicka i sig det. Min Leo slickar oxå på allt som visas framför honom. Matvägrar hon redan kan det bli betydligt värre om du försöker bända upp käken. 

107
7
Andresjolander97:
Annars går det ju också att droppa ner det i dricks vattnet 

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
En spruta in i munnen borde funka? 

1159
626
Temla:
Tack för tipsen! 
Droppa i vattnet var ju en ide. Dom bor fler i terrariet men paraffinolja är ju inte farlig för dom andra om dom råkar få i sig. Hon är den som dricker mest vatten iallafall. Har också försökt få henne att slicka i sej oljan men det vägrar hon. 

Spruta ja.. det är det jag använder nu men den ska ju också in i munnen. skratt

Lyckligtvis lyckades jag äntligen idag efter en mindre brottningsmatch. Fick upp munnen lite genom att dra i hakskinnet. När hon fick in sprutan i munnen så bet hon tag om den - vilket ju var perfekt för då satt den där och jag behövde bara trycka in oljan. Hoppas det räcker med en dos för hon var inte precis glad åt behandlingen. 

55
58
Daffy74:
En liten spruta brukar underlätta. Du tar sprutan och kittlar leopardgeckon i mungipan med sprutan då brukar dom öppna munnen och då passar man på att föra in sprutan i munnen och sen ge dom inehållet i lugn takt så man ser den hinner svälja och så

1159
626
Temla:
Daffy74 skrev:
En liten spruta brukar underlätta. Du tar sprutan och kittlar leopardgeckon i mungipan med sprutan då brukar dom öppna munnen och då passar man på att föra in sprutan i munnen och sen ge dom inehållet i lugn takt så man ser den hinner svälja och så


Provade det... funkade inte, hon öppnade inte munnen en enda gång tyvärr.

Medlem i GHF
167
344
Fredriko:
Ett vanligt plastkort (bankkort, ID-kort, körkort osv.) är enligt mig det lättaste sättet att få upp en reptilmun. Stick försiktigt in det mellan käkarna och öppna munnen. 

Som med allt annat är det viktigt att veta vad man gör och göra det lugnt och metodiskt. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild