Varan

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
mekket:
tjenare jag har en taggsvans varan  och skulle vilja fixa något bättre bottenmaterial en den sand jag har just nu , för den är ju en grävare och hans tunnlar bara rasar ihop så min fråga är , vet något någon bra sand/jord som är till för att kunna bära bättre en vanliga ökensand och jord?

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Har aldrig haft någon varanart eller ödla som gräver mycket. Men för att hålla uppe gångarna så att det inte rasar ihop, hade väl sand med mer ler-innehåll fungerat bättre. Det finns Zoo Med Excavator som är anpassat efter detta.

För och nackdelar om just Zoo Med Excavator vet jag dock inte, då jag aldrig använt det. Så det får gärna någon som har besvara.

273
3
117:
Du har lite olika sand-verioner här ( www.reptillagret.se/reptilsand-c-1102.html )
Hoppas du hittar en bra bottenmaterial
 
Mvh Dragon

10
0
hp_:
om du kör med sand & jord så kan du även blanda i lite små pinnar och lite större barkbitar (typ pinjepark) då blire som "stöd" i material och lättare att bygga :)

2
0
mekket:

tack för bra svar :)  

 

är det någon här på terrariedjur.se som kan tro sig könsbestämma taggsvansvaraner? för jag är fundersam vad för kön det är på den 


273
3
117:

@mekket

 

Könsskillnader
Det är tydligen inte helt enkelt att könsbestämma ungar. Halvvuxna djur visar skillnader i storlek på huvud och hals. Honan är smalare och slankare, har mer "feminina" drag. Hanen är mera robust byggd med större huvud och en kraftigare hals


28
3
gismo:

tjenare har vanligt sandlåde sand till mina köpte det på grandgården....men lägg in löv och små grenar det du kan hitta i naturen :)

Sen en vuxen ska minst ha 20 cm djupt så det går åt en massa sand

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild