Lån av orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5
12
Kaxparla:
Hej!
Jag är i behov av en orm, en majsorm eller liknande, att användas vid behandling av ormfobiker. Jag är psykolog och arbetar på Länssjukhuset i Jönköping. Jag har stor erfarenhet av att hantera ormar, har varit medlem i SHR och har själv haft en del ormar och andra herptiler, så lånar du ut en orm till mig är den i goda händer. Är beredd att diskutera ersättning för hjälp med detta. 

Hälsningar
Joakim Orwar<5>joakim_orwar@hotmail.com

Administratör
Medlem i SHF
565
710
Hanna:
Hur ska det gå till när du lånar ormen är det tänkt?
Ska den lånas över en period eller bara en kortare stund då och då? :) Vi har ett gäng ormar i Jönköping, dock vuxna kungspyton.

5
12
Kaxparla:
Hej! Tanken är att ormen lånas vid ett tillfälle, under några timmar. Kungspyton är inte helt fel, patienten tycker att de är lite extra läskiga. Jag har en dialog med en annan person just nu om detta men vet inte riktigt var vi landar så jag är absolut intresserad av dina ormar (nå, räcker med en).

vänliga hälsningar
Joakim

478
592
Rottenroth:
Är väl bättre att ni åker hem till någon som har ormar än att stressa upp och flytta ormen för en skrajj som kanske ska peta på den?

5
12
Kaxparla:
Hej!
Jag förutsätter att den som ställer upp på det här gör det utifrån en vetskap om att deras orm klarar det utan problem. Behandlingen sker med utgångspunkt från ormens bästa och i den utsträckning patienten rör vid/hanterar ormen så gör den det när rädslan har klingat av. Det går faktiskt alltid väldigt lugnt och stilla till. Patienten har i och för sig ofta mer eller mindre panik i början av behandlingen men då är han/hon på behörigt avstånd från ormen. Så den biten är inget problem för ormen. Transport och allt som hör den till är ju en annan sak men, som sagt, vet man med sig att ormen fixar det så är det inget problem. Men jag har stor respekt för invändningen, vittnar om stor omtanke och omsorg.
Vänliga hälsningar
Joakim
PS. Som det ser ut just nu så kommer exponeringen ske hemma hos en ormentusiast.

2966
1645
Hoggaforfan:
Har du kollat med Tenhults naturbruksgymnasium? 
Många kanske har det lite för trångt i ormrummet för en fobiker? Vi har hjälpt några och det verkar vara skönt att tydligt se ormen och ha gott om plats. Utan medverkande psykolog.
Bara en tanke men en privatperson har nog mer koll på sitt djur.



903
509
Evanjeline:
Jag kan ju säga som har spindelfobi att jag hade aldrig gått in i ett rum fullt av spindlar för att försöka komma nära en som var där inne. Spelar liksom ingen roll om det är stängt och låst. 

141
109
stefan707:
Evanjeline skrev:
Jag kan ju säga som har spindelfobi att jag hade aldrig gått in i ett rum fullt av spindlar för att försöka komma nära en som var där inne. Spelar liksom ingen roll om det är stängt och låst. 


En kompis som hade världens spindel fobi förut, bokstavligt talat. Han höll på att springa genom min badrumsdörr en gång pga en spindel på golvet.

Han skaffade sig en spindel och på det viset kom över sin fobi. Han är ju dock från Dalarna så.

rädsla sitter bara som en spärr i huvudet, inse och kom över skiten :)

903
509
Evanjeline:
Det är inte direkt första fobin på min lista att försöka bota direkt.

478
592
Rottenroth:

Kaxparla skrev:
Hej!
Jag förutsätter att den som ställer upp på det här gör det utifrån en vetskap om att deras orm klarar det utan problem. Behandlingen sker med utgångspunkt från ormens bästa och i den utsträckning patienten rör vid/hanterar ormen så gör den det när rädslan har klingat av. Det går faktiskt alltid väldigt lugnt och stilla till. Patienten har i och för sig ofta mer eller mindre panik i början av behandlingen men då är han/hon på behörigt avstånd från ormen. Så den biten är inget problem för ormen. Transport och allt som hör den till är ju en annan sak men, som sagt, vet man med sig att ormen fixar det så är det inget problem. Men jag har stor respekt för invändningen, vittnar om stor omtanke och omsorg.
Vänliga hälsningar
Joakim
PS. Som det ser ut just nu så kommer exponeringen ske hemma hos en ormentusiast.




Det är just transportbiten, för det blir miljöombyte rätt ofta för ormen om det ska ske i omgångar.

Hemma hos en entusiast är absolut det bästa, då kan personen se det fina med hållningen samt pröva på en del andra arter eventuellt om det handlar om att växa inom det.

Tvekar inte på att du gör ett bra jobb, bara att jag tyckte det finns bättre alternativ än att frakta den fram o tillbaks för att utsätta den för en massa petande. Då blir det liksom dubbla stressen om du förstår vad jag menar?

 

Lycka till hur som helst! :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild