Demontera limmat glas?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SkHF
70
40
JonasW:
Skulle vilja ha lite bättre ventilation i två av mina terrarier. Funderade först att borra på kortsidan och sätta perforerad plåt där istället.

Men kom fram till att det kanske är enklare att demontera en rutan till "taket" och ersätta den med perforerad plåt istället.

Vad tror ni, kan man värma loss silikonet/limmet eller spräcker man en ruta då? 

Tips tack =)

Mvh Jonas

544
424
Gibblo:
Hm jag vet vad du menar, har samma problem med vissa av mina terrarie där luftfuktigheten ska ligga på 70%+. Jag brukar själv sätta två kronor under skjutglaset så det skapas en luftspalt i framkant också, men det är förstås bara en provisorisk lösning.

Jag skulle nog dock inte rekomendera dig att bara förstora den befintliga ventilationen, det är bättre om du kan ordna extra ventilation i nedre kant på framsidan, eller om du fixar ventilation på sidorna.
För att få bra ventilation krävs det ett luftflöde genom terrariet och det får du aldrig med bara ventilation på toppen. Det blir lite som en låda utan lock istället.


Medlem i SkHF
70
40
JonasW:
Finns det lite större hålsågar för glas? Är det nåt som funkar och göra eller spricker det? Är små terrarier tippar på 4mm glas.

544
424
Gibblo:
JonasW skrev:
Finns det lite större hålsågar för glas? Är det nåt som funkar och göra eller spricker det? Är små terrarier tippar på 4mm glas.



En glasskärare bör funka fint, men det var någon annan här på forumet som borrade hål i sina glasterrarie med någon mackapärmojäng som verkade fungera rätt smidigt, kommer dock inte ihåg var i forumet jag såg det..

Medlem i SkHF
70
40
JonasW:
Gibblo skrev:



En glasskärare bör funka fint, men det var någon annan här på forumet som borrade hål i sina glasterrarie med någon mackapärmojäng som verkade fungera rätt smidigt, kommer dock inte ihåg var i forumet jag såg det..


Okej låter ju kanon =) 

Om nån vet var man hittar denna mackapärmojängen får ni gärna hojta till !

544
424
Gibblo:
JonasW skrev:


Okej låter ju kanon =) 

Om nån vet var man hittar denna mackapärmojängen får ni gärna hojta till !



Här har du! www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=4381&p=2

Medlem i SkHF
70
40
JonasW:


Verkade smidigt och borra med men inte om man ska ta upp ett stort hål. Vill ju köra upp iaf 30-40 mm i diameter om det ska bli någon cirkulation av det.


544
424
Gibblo:
JonasW skrev:


Verkade smidigt och borra med men inte om man ska ta upp ett stort hål. Vill ju köra upp iaf 30-40 mm i diameter om det ska bli någon cirkulation av det.




Det var den jag tänkte på i alla fall, sen vet jag inte vilka storlekar det finns eller så, men du kan ju kolla vidare på det kanske. Själv hade jag nog frågat glasmästaren bara.

Medlem i SkHF
70
40
JonasW:
okej,sant glasmästaren tar kanske inte många kronor för och köra upp några hål.

24
6
Patrik_Mk:
Hej,
tänkte lämna lite tips eftersom jag har lärt mig endel om silikon genom min modellflyghobby.

silikonlim tål inte methanol, bensin och liknande, det smälter löses upp typ. Så om jag skulle villja lossa en sida som är limmad så skulle jag lägga upp burken med den sidan nedåt och använda tinner (som dunstar helt bort), försiktigt och blötlägga limskarvarna runtom. Då kan du lätt skrapa bort limmet tills att den smälter igenom och glaset lossnar.
Sen är det bara o torka av.

lycka till och hoppas det ska gå bra!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild