Klockgroda i 54 liter

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

23
1
Klockis:
Jag skulle verkligen vilja ha två st orientaliska klockgrodor men har ett 54 liters akvarium, som Är i mitt rum ( jag vet att klockgrodor låter). Jag har redan inrett det och har en vatten del och en landdel och ska köpa mossa. Jag har bara stenar, rötter och en ramp av plast med stenar på. Är detta ett bra sätt eller behövs det större eller ett terrarium och ett annat underlag?

196
268
NickeJ89:
Utrymme för groddjur av halvakvatiska arter



Salamanderns längd mäts från nosspetsen till svansspetsen.

Längd på grodor och paddor mäts från nosspetsen till ryggslutet.

Av den minsta tillåtna ytan ska 1/3 vara land och 2/3 vara vatten.

Minsta höjd ska mätas från landdelens yta till terrariets innertak, om sådant finns.



Salamandrar upp till 10 cm

Grodor och paddor upp till 5 cm

Minsta tillåtna: 0,15 m²

Minsta yta per djur vid grupphållning: 0,02 m²

Minsta höjd: 0,2 m

Minsta vattendjup: 0,1 m



Salamandrar 11-15 cm

Grodor och paddor 5,5-7,5 cm

Minsta tillåtna: 0,35 m²

Minsta yta per djur vid grupphållning: 0,05 m²

Minsta höjd: 0,3 m

Minsta vattendjup: 0,15 m

2048
773
psyjoh:
Jag är ingen polis på forumet eller nåt men om dina frågor och funderingar  handlar om samma art etc. så ta det gärna i samma tråd. 

Medlem i SmHF
68
62
Aneides:
Har jag räknat rätt, så skulle Ditt akvarium räcker för klockgrodor upp till 5,4 cm. Ganska anmärkningsvärd att 5,5 cm stora djur helt plötsligt behöver dubbelt så mycket utrymme....Klockgrodor blir ca 5-6 cm stora.
Det var det som står i lagtexten. Men rent tekniskt kan man säger att 60 cm*30 cm räcker som minsta mått för 2 klockgrodor. Höjden är helt irrelevant, men den bör inte var högre än 30 cm, för då har de svårt att jaga hoppande/flygande insekter. När det gäller andel vatten/land så finns det många olika lösningar. Det är mycket smidigara att ha större landdel, eftersom foderdjuren drunknar inte lika lätt då. Grodorna föredra däremot att sitta på vattenytan eller i mkt grunt vatten, så 15 cm vattendjup är helt onödigt egentligen. De förekommer även i naturen i mycket små, grunda vattensamlingar. Det som fungerade bäst för mig, när jag fortfarande hade arten, var en genomgående vattendel på ca 5-10 cm djup med några öar samt mycket växtlighet både i och utanför vattnet. Då drunknar insekter inte lika lätt och det finns en stor yta som grodorna kan använda. Glöm inte bra lock med nät eftersom klockgrodorna kan klättra på glasrutorna.
Det går att söka undantag från L80 om man har bra skäl och vill göra det helt enligt lagen.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild