Dvärgtigerpyton

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

74
13
larsson88:
Hur vet man att man just får en dvärg när man ska/tänker köpa på en mässa?

Finns det något sett att se skillnad på en dvärgjuvenil och en normal juvenil?  

Man är ju många gånger utlämnad till säljaren, är ju långt ifrån alla som är seriösa. 

Att skaffa en dvärgtiger ligger dock i 5-årsplanen

141
109
stefan707:
Ursäkta att jag invaderar men när vi ändå har dvärgtiger på tråden å jag blev nyfiken, hur lång blir en sådan? 

74
13
larsson88:
220 cm till 300 cm har jag hört, dock inte säker

51
60
LillNaisarn:
Dvärgar blir inte så stora, för jag antar att du menar progschai? 

Däremot halvdvärgar kan nästan nå 3m.

Det är bara leta reda på någon seriös uppfödare är nog det bästa tips jag kan komma med :)

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Dvärgtigrar blir under 250cm, hanarna brukar stanna under eller runt 2 meter, honorna något större som med alla pytonormar. 

Man köper endast djur av någon seriös uppfödare :) Då vet man ju vad man får även om det bli nån krona dyrare, är det värt! Sen får man ju ofta tips även efter köpet av en seriös..

I utseende skiljer det knappt någonting mellan burmeser & dvärgar, förutom storleken då ;) Så köper man ett djur som är 1 eller 2 eller 3 år är det ju svårt att bli lurad då en burmes på några år är ett par meter redan. 

Mina dvärgar är 3 och 4 år gamla & ingen av dom är över 160cm. 


444
153
jpson67:
Ska man köpa en dvärg idag på mässa får man räkna med ca 6K och 10K för 1.1
Letar själv efter en, men som sagt dom kostar en del, ska bli spännande och se utbudet på Hamm mässan i helgen

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Kanske ska förtydliga lite för dom som inte vet vad vi pratar om för art. 

Vetenskapligt namn: Python bivittatus progschai
Svenskt namn: Dvärgtigerpyton

Finns ju flera arter Tigerpyton, mycket beroende på vart dom härstammar ifrån, lokalitet. Det är annars den stora jätten den burmesiska tigern som är vanlig i terrariesammanhang :) Python bivittatus - Burmesisk Tigerpyton. 

Finns även en variant som blir mindre än burmeserna men betydligt större än dvärgarna, dock något ovanligare än dom andra, det är den från Sri-Lanka och i viss del Indien, Python molurus pimbura - Sri-Lanka Tigerpyton. 

Finns även Python molurus molurus - Tigerpyton, men den är jag mer osäker på :) Någon annan kanske kan fylla i? 

En helt fantastisk grupp ormar.. om man har möjligheten & passionen att hålla dom :) 

 

jpson67: Jag håller alla tummar för att du hittar nån liten goding på mässan :) Blir säkert en grym upplevelse vilket som! Ha en härlig helg! 


74
13
larsson88:
Jag är ute efter en äkta dvärg tigerpyton eller en "halvdvärg" ,då dom blir runt tre meter. Vill inte ha för stor orm som det känns nu, kanske ändrar mig

120
62
neon:

Går du in på www.terraristik.com/ och sök på progschai till salu så hittar du där...dock oftast i tyskland...

Någon kanske kan ta med hem åt dig från hamm mässan?!


51
60
LillNaisarn:

Att få tag i en ren Progschai i Sverige är nog inte det lättaste. Mig veterligen så finns det bara en uppfödare för just dessa här

Precis som det nämns i tråden så är nog det bästa tipset att kika efter i hamm.

Nu vet jag inte vad du har för erfarenhet och med viss risk att låta tråkig:
- Har du någon som kan hjälpa dig vid hantering ? För en orm på närmare 3m är inget du bör hantera själv.
- Har du nog med utrymme för tillräckligt stort terrarium?

Gällande halvdvärgar så är det F1 som blir närmare 3m (mellan 230-280cm), och de är väldigt få F1 som öht säljs, det är mer vanligt med F2 som blir mellan 180-240cm.

Mitt tips är att läs på och se vilken som intresserar dig mest och därefter börja ditt sökande på just den uppfödare som du känner dig trygg med.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild