Matningsintervaller?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1159
625
Temla:
Nåt jag undrat över ett bra tag men inte hittat någon förklaring på. 

Varför sägs det att ödlor (t.ex. leopardgeckos) bara ska ha mat varannan eller var tredje dag? Finns det en fysiologisk förklaring till varför just ödlor inte anses ska ha mat varje dag som andra husdjur?

Ormar kan jag förstå att det tar längre tid för dom att smälta maten pga av storleken på deras byten, även om var 10:e dag eller 1 gång i månaden också låter lite glest i mina öron. Hur har man kommit fram till dom intervallerna? Skulle ormar äta oftare i det vilda om de hittade föda? 

379
399
Mr_B:
Nu har jag inget definitivt svar men gissningsvis skulle jag tro att det har med näringsförbränning. Fångenskapsreptiler är förmodligen lite latare än de vilda o löper troligen större risk o bli feta. Är som sagt bara min gissning till det hela.



1159
625
Temla:
Mr_B skrev:
Nu har jag inget definitivt svar men gissningsvis skulle jag tro att det har med näringsförbränning. Fångenskapsreptiler är förmodligen lite latare än de vilda o löper troligen större risk o bli feta. Är som sagt bara min gissning till det hela.




Låter vettigt. Men det beror väl också på hur mycket mat man ger vid varje matning. Om man matar mindre varje dag borde väl vara likvärdigt med att man matar mer var tredje dag? 

Och, skulle inte det också gälla hundar och katter? De blir väl också rätt lata när de inte behöver jaga för att hitta föda. Även om de flesta ägare försöker kompensera genom att motionera/sysselsätta djuren så blir det ju inte riktigt samma sak som att jaga över stora områden. Men vi matar dem iallafall varje dag. 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Varmblodiga djur som hundar och katter har högre metabolism vilket gör att de behöver mat ofta. Ett kallblodigt djur som t.ex. en orm(men även ödlor) äter istället mer sällan med gör inte av med lika mycket energi för att hålla kroppstemperaturen uppe.

Det är alltså inte bara mängden föda/energi som är relevant utan hur snabbt energin tar slut.
I kontrast så äter näbbmusen trots allt 3 gånger sin vikt per dag.

Hurvida det är bättre med sällan och mycket, eller ofta och lite vet jag däremot inte. Men det är inte säkert att det är likvärdigt då det kan vara skillnad med att matsmältningen måste gå igång ofta eller inte.
I naturen käkar de väl när de hittar föda, varesig det gått 2 dagar emellan eller ej förvisso.


Edit:
Står bland annat detta på Wikipedia
The benefit of a low resting metabolism is that it requires far less fuel to sustain bodily functions. By using temperature variations in their surroundings, or by remaining cold when they do not need to move, reptiles can save considerable amounts of energy compared to endothermic animals of the same size. A crocodile needs from a tenth to a fifth of the food necessary for a lion of the same weight and can live half a year without eating.

1159
625
Temla:
Tack för info, Anders!

"I naturen käkar de väl när de hittar föda, varesig det gått 2 dagar emellan eller ej förvisso."

skratt Ja precis vad jag tänker också. Men kanske det är bättre för deras matsmältningssystem att inte mata varje dag. Den tanken har också slagit mej. Tycker dock så synd om dom när dom inte får mat. Speciellt skäggagamerna är ju hungriga varje dag (för det mesta) och att äta är ju liksom deras "höjdpunkt" på dagen. :) Kan ofta inte låta bli att sticka åt dom lite ändå, bara såpass att dom får nåt gott att tugga på några sekunder. Sen har dom ju sin sallad också naturligtvis. 

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Vill minnas att jag läst att den vanligaste orsaken till en för tidig död hos ödlor i fångenskap ( om man inte räknar med misskötsel) är just fettlever som uppstår vid fetma 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild