ExoTerra, Light Cycle Unit?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

40
24
jbjohansson:
Har en fråga gällande "Exo Terra, Light Cycle Unit". Någon som kör med denna, funkar de bra?
Ska börja inreda ett terrarie till en dvärgskäggis i veckan och funderar på om det skulle kunna var något att köra med, har tänkt mig att köra med varianten för 30 watt i sådana fall. Ett rör för uv-ljus och det andra för belysning i allmänhet.
Tacksam för alla synpunkter.
Mvh/ Jocke

378
479
Svedjemo:
jbjohansson skrev:
Har en fråga gällande "Exo Terra, Light Cycle Unit". Någon som kör med denna, funkar de bra?
Ska börja inreda ett terrarie till en dvärgskäggis i veckan och funderar på om det skulle kunna var något att köra med, har tänkt mig att köra med varianten för 30 watt i sådana fall. Ett rör för uv-ljus och det andra för belysning i allmänhet.
Tacksam för alla synpunkter.
Mvh/ Jocke


Hej!
jag har ett sådant och det funkar bra tycker jag. Man får tänka på att man måste ha samma watt på båda rören och att man måste ha två rör inkopplade för att armaturen ska fungera.
Jag hade dock inte valt ett lysrör som uv-källa till en dvärgskäggis i första hand. Ett lysrör tappar effekt relativt snabbt och behöver vara placerat ganska nära skäggisen. Om jag var du så hade jag satsat på en HID-lampa och använt Light cyckel unit till lysrör för att belysa hela terrariet med vanligt ljus, men det är jag det :)

Lycka till!

903
509
Evanjeline:

Det är inte tillräckligt med uv. Detta är vad du vill ha: www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/hid-belysning/solar-raptor-hid-70-w-flood-med-drivdon-och-armatur.html

Komplettera med dagsljusrör eller led lampor med 6500k så blir det jättebra.


295
270
barkskog:
Exoterras Light Cycle Unit är för T8-rör som flimrar mycket mer än T5 som också ger högre belysningsstyrka.
Jag förstår inte varför man fortfarande säljer T8-armaturer till reptiler men förmodligen det lägre priset.
Hagen Glomat T5 Lysrörshållare är en liknande produkt för T5-rör. Bör kompletteras med reflektorer.


40
24
jbjohansson:
Tackar för alla synpunkter, har fått en del att fundera på. Det kommer med största sannorlikhet inte att bli med uv-rör utan det blir någon typ av kombinerad värmelampa/ uv-lampa.
Får se vad man kan hitta på lördag.
Mvh/ Jocke

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild