Parallellkoppla LED-lister

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

378
479
Svedjemo:
Hej!
Eftersom det var ca 15 år sedan som jag läste fysik på gymnasiet så tänkte jag fråga om råd...

Jag har tre st UHOP-sticks från Dusk som ska kopplas till samma transformator. Mikael på Dusk berättade att listerna ska parallellkopplas. Jag infogar en liten bild på hur jag fått för mig att jag ska koppla. Vad säger ni? Jag hoppas att ni förstår hur jag menar med min lilla ritning, trots friskt intag av favoritwhiskyn.





57
37
MickeyMike:
Den är parallellkopplad. Är den seriekopplad skulle strömmen inte gå vidare om en LED-list dör. Är den, som nu parallellkopplad, så påverkas inte dom andra listerna av att en dör.

378
479
Svedjemo:
MickeyMike skrev:
Den är parallellkopplad. Är den seriekopplad skulle strömmen inte gå vidare om en LED-list dör. Är den, som nu parallellkopplad, så påverkas inte dom andra listerna av att en dör.


Precis.

Är det inte så att i en parallellkopplad krets så är spänningen konstant och strömstyrkan varierar med antal led-lister och tvärt om i en seriekopplad? (Lite kuriosa)

57
37
MickeyMike:
Svedjemo skrev:


Precis.

Är det inte så att i en parallellkopplad krets så är spänningen konstant och strömstyrkan varierar med antal led-lister och tvärt om i en seriekopplad? (Lite kuriosa)


Ohms lag: Spänning = Resistans x ström

Spänningen i en krets bestäms av resistansen i själva ledaren (kabeln) samt motstånden (i det här fallet, led-listerna) och strömen som matas in i kretsen. 

378
479
Svedjemo:
MickeyMike skrev:


Ohms lag: Spänning = Resistans x ström

Spänningen i en krets bestäms av resistansen i själva ledaren (kabeln) samt motstånden (i det här fallet, led-listerna) och strömen som matas in i kretsen. 


Ja, men om jag inte missminner mig så kommer spänningen att vara konstant över alla LED-lister i en parallellkoppling medan spänningen kommer att delas upp på de olika led-listerna i en seriekoppling, även om resistansen i led-listerna är samma i båda fallen (den totala resistansen skiljer sig däremot åt i de olika fallen)

Men som sagt, det var ett tag sedan man pluggade fysik :)

57
37
MickeyMike:
Svedjemo skrev:


Ja, men om jag inte missminner mig så kommer spänningen att vara konstant över alla LED-lister i en parallellkoppling medan spänningen kommer att delas upp på de olika led-listerna i en seriekoppling, även om resistansen i led-listerna är samma i båda fallen (den totala resistansen skiljer sig däremot åt i de olika fallen)

Men som sagt, det var ett tag sedan man pluggade fysik :)

Ja, det stämmer. Du är helt rätt ute. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild