UV Lampa vs Sol

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

133
30
Avipt:
Vår skäggis fick va me ute på gräsmattan och sola under bar himmel idag, och jag är nyfiken på va 30 min under riktig sol motsvarar under en UV lampa, är det samma? Eller krävs det många fler minuter under en UV lampa

100
26
pellle87:
Avipt skrev:
Vår skäggis fick va me ute på gräsmattan och sola under bar himmel idag, och jag är nyfiken på va 30 min under riktig sol motsvarar under en UV lampa, är det samma? Eller krävs det många fler minuter under en UV lampa



Skulle tro att det är ganska stor skillnad, sen beror det ju helt på vilken lampa du har

Medlem i DHF
63
126
griseus:
När vi mätte upp värden på solljuset , hemma hos Barkskog på hans gräsmatta i mitten av juli med solarmeter (uvb)6.2 och (uvi)6.5  , hamnade solljuset på ganska precis 200µW/cm² och uv index på 5 om jag mins rätt, kollade även en annan billigare model av uv index mätare och konstaterade att det va dax för strålskyddsdräkter , 200 µW/cm² kommer du lätt upp i med en bra hid-uv lampa största skillnaden i soljus är troligen mängden ljus lux, lumen , skulle även kunna tänka mig att det är skillnad i uva men kan jag inte säga säkert har inte mätt upp det .
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild