Majsorm med ryggradsskada?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

57
37
MickeyMike:
Någon som har några förslag på vad som kan ha hänt med min hane? Han har 2 utbuling från ryggraden (som på bilden) idag, vilket han inte hade igår. Han tycks inte ha några funktionshinder när det kommer till rörlighet av det. Har aldrig tidigare varit med om något liknande under mina år med ormar. Första befarade jag att han fått skador på ryggraden, men då bör han inte kunna röra sig obehindrat, eller? Jag är i vilket fall som helst clueless, så är det någon som har en idé på vad det kan tänkas vara är till stor hjälp?

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Ser ut som han fastnat i nåt, typ ett hål eller nåt och sen inte kommit igenom och fått backa tillbaka, min vilda gissning iaf :-)

57
37
MickeyMike:
Jonas_ skrev:
Ser ut som han fastnat i nåt, typ ett hål eller nåt och sen inte kommit igenom och fått backa tillbaka, min vilda gissning iaf :-)

Han har ju blivit stor på sistone och det kan vara döskallen han fastnat i isf, tog ut den för säkerhets skull.

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

MickeyMike skrev:

Han har ju blivit stor på sistone och det kan vara döskallen han fastnat i isf, tog ut den för säkerhets skull.


Det skulle vara en rimlig förklaring faktiskt, döskallen alltså, ögonhålorna liknar skadan.. Håll koll men tror inte du behöver göra nåt, har du tur kommer det återgå till att se normalt ut, även om det kan ta tid. Uppdatera gärna, jag är hemskt nyfiken! :) 


417
249
KANDARBA:

Ja det skulle vara intresant att veta. Det för mig att fundera om jag ska plocka ur sambon skalle med till hennes orm. Får prata med henne imorgon. Och ersätta den med något annat. 


57
37
MickeyMike:
Jonas_ skrev:


 

Det skulle vara en rimlig förklaring faktiskt, döskallen alltså, ögonhålorna liknar skadan.. Håll koll men tror inte du behöver göra nåt, har du tur kommer det återgå till att se normalt ut, även om det kan ta tid. Uppdatera gärna, jag är hemskt nyfiken! :) 


Jag ska försöka att komma ihåg att uppdatera om inte får du påminna mig. :)

69
39
NiklasTyreso:

Hur går det?
Kan vara en varböld under huden om bakterier kommit in genom ett litet sår. Det är ju rötmånad nu.
Möjligen kanske det går att badda med alsolsprit för att döda bakterier och torka ut stället.
Annars låt vara.

Blir det värre kan nog veterinär ta prover och behandla med antibiotika.


57
37
MickeyMike:
NiklasTyreso skrev:
Hur går det?
Kan vara en varböld under huden om bakterier kommit in genom ett litet sår. Det är ju rötmånad nu.
Möjligen kanske det går att badda med alsolsprit för att döda bakterier och torka ut stället.
Annars låt vara.

Blir det värre kan nog veterinär ta prover och behandla med antibiotika.


Bulorna har blivit något mindre, så jag gissar att det var i döskallen han fastnat i. Ska dock hålla uppkik på det du nämner utifall att, men förhoppningsvist bör det inte vara någon bakterie. Alsolspriten står redo om så skulle vara fallet. 

57
37
MickeyMike:


Jonas_ skrev:
Det skulle vara en rimlig förklaring faktiskt, döskallen alltså, ögonhålorna liknar skadan.. Håll koll men tror inte du behöver göra nåt, har du tur kommer det återgå till att se normalt ut, även om det kan ta tid. Uppdatera gärna, jag är hemskt nyfiken! :) 


NiklasTyreso skrev:
Hur går det?
Kan vara en varböld under huden om bakterier kommit in genom ett litet sår. Det är ju rötmånad nu.
Möjligen kanske det går att badda med alsolsprit för att döda bakterier och torka ut stället.
Annars låt vara.

Blir det värre kan nog veterinär ta prover och behandla med antibiotika.


Börjar misstänka att det är abscesser det handlar om, då det inte gått ner mer än nämnvärt nu på en månad. Blir till att fara till en lämplig veterinär inom en hyfsat snar framtid.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild