Djurhållning i detaljplanerat område

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

57
37
MickeyMike:

Hittade ingen tråd om det här på terrariedjur.se och den på Repti.net är 8 år gammal och således hyfsat inaktuell. Tycker att det kan vara intressant att bli uppdaterad om vad som gäller i respektive kommun dvs om tillstånd krävs och om så hur stor avgift kommunen tar ut för att pröva en tillståndsansökan.

Kan börja med min kommun, Botkyrka, så måste man ha tillstånd för att ha orm, men det är gratis att få sin ansökan prövad. Ska du däremot skaffa en minigris, så tar kommunen ut en avgift på lite över 2000:- för att pröva tillståndsansökan om djurhållning i detaljplanerat område. Orm är alltså bättre än en vandrande baconreserv.


343
119
Salig:
Bor i Håbo Kommun, där det krävs att man ansöker om tillstånd. Hemsidan ger inte särskilt mycket information, men efter ett samtal med ansvarig på kommunen bekräftades en kostnad på 900 sek i timmen vid handläggning av din ansökan.

164
35
anders890:
MickeyMike skrev:
Hittade ingen tråd om det här på terrariedjur.se och den på Repti.net är 8 år gammal och således hyfsat inaktuell. Tycker att det kan vara intressant att bli uppdaterad om vad som gäller i respektive kommun dvs om tillstånd krävs och om så hur stor avgift kommunen tar ut för att pröva en tillståndsansökan.

Kan börja med min kommun, Botkyrka, så måste man ha tillstånd för att ha orm, men det är gratis att få sin ansökan prövad. Ska du däremot skaffa en minigris, så tar kommunen ut en avgift på lite över 2000:- för att pröva tillståndsansökan om djurhållning i detaljplanerat område. Orm är alltså bättre än en vandrande baconreserv.



Vad räknas egentligen som detaljplanerat område?

57
37
MickeyMike:
anders890 skrev:


Vad räknas egentligen som detaljplanerat område?


Ett bostadsområde räknas som detaljplanerat område, men hur många villor som måste ligga tillsammans i ett område för att det ska betecknas som detaljplanerat vet jag inte. Flerfamiljshus blir per automatik ett detaljplanerat område. Någon annan kan säkert dom juridiska linjedragningarna för vad som faktiskt räknas som detalplanerat område.

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
MickeyMike skrev:


Ett bostadsområde räknas som detaljplanerat område, men hur många villor som måste ligga tillsammans i ett område för att det ska betecknas som detaljplanerat vet jag inte. Flerfamiljshus blir per automatik ett detaljplanerat område. Någon annan kan säkert dom juridiska linjedragningarna för vad som faktiskt räknas som detalplanerat område.



Det är lite mer avancerat än så, här finns information om hur man gör ett detaljplanerat område www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/detaljplanering/detaljplaneprocessen/


1661
777
fluffis:
Visst finns det trådar om detta sen tidigare. Visserligen två år gammal så det kanske inte gör något nu när det kommit en ny tråd men den gamla finns här:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=962

Det finns även en diskussion om att lägga in infon som en funktion på terrariedjur.se, där det står lite allt möjligt kring ämnet:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=3859

187
221
Moova:

Här i kumla krävs inget tillstånd för varken gift eller ogift på reptiler. 

Finns iallafall ingen information alls om detta på kommunens hemsida och den gången jag ringde och frågade så hade de ingen aning om vad jag pratade om och att vissa kommuner har detta. 


Medlem i SHF
4001
5023
Jonas_:
Här i Gävle kommun behöver man inget tillstånd för ormar eller reptiler, giftormar vågar jag inte svara för. 

Jag har i över 3års tid försökt fått fram nå regler, eller andra stadgar från mitt bostadsbolag, men inte fått nåt rakt svar ännu :-D jag blir bollad mellan olika personer i ärendet och ingen har nån koll alls! Men många har åsikter i frågan, anledningen att jag verkligen vill ha svar på mina frågor är enbart för grannarnas oro, då har man ryggen fri så att säga, men eftersom ingen på bolaget ens vet sina egna förhållningssätt i frågan så tar inte jag som hyresgäst på mig ansvaret, jag har ändå försökt i flera år :-D det svaret jag hittar på hemsidan och broschyrer är att "husdjur är tillåtet i våra lägenheter" .

Kräldjur kan kräva särskilda tillstånd står det också men eftersom man inte behöver något i kommunen så är det inte helt enkelt att tyda ett svar ;-)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild