gutload

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

266
18
Jazen:

men de där gällde just kameleonter ?

Tja vill du inte ha animalisk föda så får du väl mata dina insekter med enbart grönsaker och frukt


1229
464
leedragon:

det är det jag vet.

sen kan jag tänka mig att djur som käkar annat som varaner, gilaödlor, de käkar fåglar och annat shit, deras njurar kanske klarar av bättre sånt  gutloadning, men ärligt så vet jag inte, om det funkar för dig så är det bara att köra vidare, annars kan du rådfråga veterinanären nästa gång du är förbi där


266
18
Jazen:

mja alla videor man kollar på , från privat personer till uppfödare kör med kattmat eller nått annat med animalisk protein etc etc. Kan ärligt inte svar aom det är bra eller inte , men som du säger bara fråga sin vetrinär


1229
464
leedragon:

någon som har provat polen och honung?


230
22
Nooon:

Jag tänkte spinna vidare på den här övergivna tråden... eller borde jag starta en ny? ...jag spinner vidare och börjar med att haka på senaste...

Jag har inte provat varken pollen eller honung. Jag kan väl tänka att kryp gillar det - socker i honungen och pollen ska visst vara näringsrikt... på vad vet jag inte men det bör väl vara lätt att kolla.

------------------

...och så min egen fråga. Jag vill ha livet enkelt och bra.... och nu är jag i farten med att förbättra gut-loadingen.
Efter lite läsande har jag konstaterat att det verkar som om spannmål inte är lika bra som blandat grönt... och inte ska det vara för mycket protein heller.
Jag utfordrar mina kryp ganska ensidigt och grönfodret blir mest bara av en enda sort. Frukt blir det inte lika ofta då jag inte vill orsaka oordning i magen på lilla djuret.

Jag försöker komma ifrån de eviga havregrynen och på enkelt och bekvämt sätt få en varierad diet i stil med det som beskrivs här-> www.chameleonforums.com/care/food/

...och här stod också mycket intressant-> medlem.spray.se/isuxsakvastik/
Det handlar inte om gut-loading utan om foder till ödlan själv... men "du är vad du äter".

 

Åh, vad man kan komplicera det! ...men det är en sport i det också!
Jag har bara en endaste liten ödla och har därför råd med liiite lyx...och så vill jag ha det enkelt och snabbt... så jag surfade fram detta:

Inte ekologiskt men med en massa örter och inte ett havregryn i sikte:
www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/foder_gnagare_smadjur/kaninfoder/jr_farm/279025

...och detta... men vad är det i - gräs? Dyrt ekologiskt gräs?www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/foder_gnagare_smadjur/kaninfoder/meister_lampe_eko/278991?gclid=CIzYp96CoLkCFQJ2cAod3Q0Akg

..och här! Ringblommor och brännässlor och annat som man inte orkar ordna själv... men 8 kg gör jag inte av med på många år!
ssl.kundenserver.de/futterkonzepte.de/shop/product_info.php?products_id=802649&osCsid=cfcac00da80baf30a918c02bd460d6f6

 


Jag tror också på någon form av animaliskt protein. Krypen i det vilda äter det dom hittar och där ingår andra djur.
Det beror väl på vilken ödla man har också... Läste om hundmat och om man vill ha det bästa till sin hund så vill man att hundmaten innehåller protein av hög kvalitet och av olika ursprung - inte bara gamla sega kråkor och soja. ...och så ska det ju helst vara ekologiskt.
Jag undrar om inte njurproblemen som reptiler kan få kan komma av för mycket salt i lågkvalitativ hund- och kattmat. Man tillsätter extra salt för att förbättra smaken när man snålat med kött-/proteinmängden. Jag tror på en balanserad kost med grönt och animaliskt. Mer grönt än animaliskt.

Orjen ska vara bra, ekologisk hundmat utan spannmål - www.zooplus.se/esearch.htmq%3DOrijen

 


Lyx? Yes.
Dyrt? Yes.

Bättre havgregrynslösa varierande alternativ?


1229
464
leedragon:

grönskaer hög i kalcium och låg i oxalicsyra

 

någon som vet vilka grönskaer man kan gutloada med som är höga i kalcium men har låg nivåer av oxalicsyra?


1229
464
leedragon:

någon? det finns väl en del som håller på med ödlor som käkar grön, vet ni inte några grönsaker hög i klacium och låg i  oxalicsyra?

 


1159
626
Temla:

Hittade en länk med intressant info. Men det är skrivet av en privatperson så uppgifterna bör kanske kollas upp.

halsoalternativet.blogspot.se/2013/05/gronsaker-med-hog-kalciumhaltlag.html


1229
464
leedragon:

tack temla, yes majrova blad är det bästa, men  var fan får man tag på det? har  inte sett några ställen där de säljer majorva med bladen på

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild