Hörnterrarium till pilgiftsgrodor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

48
26
Sollien:
Hej, tänkte bygga om mitt 180l hörnakvariet till ett vivarium att ha pilgiftsgroder i. Första gången jag gör detta så alla tips på hur ni gjort mottages. Måste man ha regnsystem eller räcker det med fogger? Vilket material ska jag använda till landdelen? Hur djupt kan vattnet vara? Vilket material använder ni till bakgrunden som man kan fästa växter i? Och vad för mossa använder ni till landdelen? Som sagt, detta kommer ta lång tid då jag gör detta för första gången och har noll koll, så de måste göras noggrant :) tack på förhand 

60
163
Pelle:
www.pilgift.se 

Det är den bästa plattformen för dina frågor och det finns det massor med trådar om just detta, kika in och läs om tips och nyttigheter. 

/Pelle

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Många frågor, men jag kan väl försöka svara på några av dem :)
Personligen tycker jag att regnsystem är betydligt bättre än fogger. Många brukar annars göra ett slags vattenfall genom att ha en pump i vattendelen som pumpar upp till bakgrunden/vattenfallet.
Till landdelen kan du exempelvis lägga ett lager med grus, för att sedan lägga "plantation soil" eller liknande. Ett lager med löv kan vara fint med. 
Vattendelen varierar mellan arter, en del arter behöver ingen direkt vattendel alls.

Det går att köpa en mossmix från dusk.se. Jag själv har inte lyckats så bra med det, men det kan vara för att jag hade för dåligt ljus. Det finns då även s.k. "epiweb" att ha som bakgrund. Annars finns det olika leror att göra bakgrunder av och personligen tycker jag det ofta blir snyggare.

Vi har en artikel om att bygga en frigolitbakgrund till ett pilgiftsterrarie:
www.terrariedjur.se/?page=articles&sub=art&aid=51


48
26
Sollien:
Tack detta ska jag kika på, kommer ta tid att läsa på så man kan göra vivariet på bästa sätt, men de ska bli riktigt kul :D 

2966
1645
Hoggaforfan:
Finns nog en del du kan inspireras av www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=2476

Finns myter att pilgift inte kan simma men de är felaktiga så vattendjupet kan vara som du tycker är snyggt. För grodornas del räcker 2-3mm att sitta i.

Massor med växter inkl mossblandningar:
bens-jungle.com/index.php


Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild