Hur känns det när fågelspindeln sprätter hår ?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

417
249
KANDARBA:
Jag förstår din tolkning det gör jag med. Men det är garanterat menat på det sätt som jag skrev. Så läser jag det åtminståne. 
Men visst är det tur alla är olika. ^^ 
DÅ får vi invänta svar så ser vi vad han menar. 

187
221
Moova:

KANDARBA skrev:
Jag förstår din tolkning det gör jag med. Men det är garanterat menat på det sätt som jag skrev. Så läser jag det åtminståne. 
Men visst är det tur alla är olika. ^^ 
DÅ får vi invänta svar så ser vi vad han menar. 


Gibblo har ju dock redan svarat i kommentaren innan dig och svaret var ju inte så som du tolkade det. 

 

För att hålla mig on topic: 

Har aldrig fått hår sparkat på mig men dock fått på mig när jag städat ur gamla terrarium, antar att alla reagerar olika men för mig så bränndes det bara lite men kliade satan i flera timmar. 


417
249
KANDARBA:
Missade svaret. ^^

Medlem i DHF
263
355
McPede:

Jag tolkar det som att det är artikelförfattaren som nämner att de är giftiga och inte Robert J. Wolff.

Han blir ju citerad och där nämns det inget om gift:

-"According to Robert J. Wolff, Ph. D., writing for the Carolina Biological Supply Company internet site, the tarantula's urticating hairs can "penetrate skin, mucus membranes, and eyes." If they come into "contact with soft tissues they dig into the tissue and cause an urtication or irritation."

Kommentaren om att de skulle vara milt giftiga hittas i första stycket av artikeln.

 

Det är mekanisk åverkan som orsaker irritation och nässelhåren hos olika arter skiljer sig.

Det diskuteras också om att det kan vara något annat som orsakar klådan, men inget fastslaget:

tarantulas.tropica.ru/en/node/570


Medlem i DHF
263
355
McPede:

För att hoppa tillbaka till ursprungsfrågan, det kliar något så infernaliskt om man har otur :)

Jag själv har reagerat olika, från ingenting till kraftig klåda. Det är som allt annat, är du försiktig och gör efter konstens alla regler minimerar du risken för exponering.


1275
1724
Falk:
Fågelspindlar har inget giftigt hår men det ska tydligen finnas andra djur som har det, minns inte om det var någon larv eller dyl.

Medlem i DHF
263
355
McPede:

Falk skrev:
Fågelspindlar har inget giftigt hår men det ska tydligen finnas andra djur som har det, minns inte om det var någon larv eller dyl.


Fjärilslarver:

www.vapaguide.info/catalogue/MIS-76
animals.mom.me/top-five-venomous-caterpillars-9054.html

 

Men det har ju inget med fågelspindlarna att göra.


544
424
Gibblo:
McPede skrev:
Jag tolkar det som att det är artikelförfattaren som nämner att de är giftiga och inte Robert J. Wolff.

Han blir ju citerad och där nämns det inget om gift:

-"According to Robert J. Wolff, Ph. D., writing for the Carolina Biological Supply Company internet site, the tarantula's urticating hairs can "penetrate skin, mucus membranes, and eyes." If they come into "contact with soft tissues they dig into the tissue and cause an urtication or irritation."

Kommentaren om att de skulle vara milt giftiga hittas i första stycket av artikeln.

 

Det är mekanisk åverkan som orsaker irritation och nässelhåren hos olika arter skiljer sig.

Det diskuteras också om att det kan vara något annat som orsakar klådan, men inget fastslaget:

tarantulas.tropica.ru/en/node/570




Nu var det den enda källan jag hade för tillfället, säger inte att jag har rätt men har läst rapporter tidigare om just detta. Ska kolla vidare.

127
7
rencore:
okej, jag är för feg för att ta ut henne :( 

40
72
pelleman:
Kan även ge en irriterande rethosta har jag fått erfara. Gick och kraxade en hel kväll.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild