Första ormen.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

146
85
Lovet:
Jag har endel ökenlevande ödlor hemma men är nu även sugen på att skaffa orm, så lite tips skulle vara kul. Har tittat lite på bl.a rosenboa. Jag har några önskemål:
1. Jag har en burk på 125x50x60 som står tom så gärna nått som passar där men skulle jag fastna för nåt annat är de självklart värt att köpa ny burk, det är inte den som avgör.
2. Någon som inte kräver alltför mycket luftfuktighet då allt annat jag har är ökenlevande av den anledningen att jag inte är hemma och har möjlighet att spraya alla dagar i veckan.
3. Gärna något dagaktivt.

Så ös mig med tips och nämn fördelar med just den ormen du tipsar om. 

Tack på förhand :)

116
54
Micke76:
Du har inte funderat på en snok av något slag? Kalifornisk kungssnok t.ex. (visserligen inte dagaktiv, men väldigt vackra utseendemässigt och lättskötta.) Bergskungssnokarna är också fina och dessutom dagaktiva. Den burk du har är ju dessutom idealisk för dom ormarna. Ingen av dom kräver heller särskillt hög luftfuktighet. Gå in under fliken skötselråd och läs om dom :)

116
54
Micke76:
Såg att där inte ligger några skötselråd för bergskungssnokar, så här är en bra länk: reptiler.ifokus.se/articles/4d715711b9cb4622330674b5-chihuahua-bergskungssnok

146
85
Lovet:
Micke76 skrev:
Du har inte funderat på en snok av något slag? Kalifornisk kungssnok t.ex. (visserligen inte dagaktiv, men väldigt vackra utseendemässigt och lättskötta.) Bergskungssnokarna är också fina och dessutom dagaktiva. Den burk du har är ju dessutom idealisk för dom ormarna. Ingen av dom kräver heller särskillt hög luftfuktighet. Gå in under fliken skötselråd och läs om dom :)


Tack för tipsen. Tittade faktiskt påde kaliforniska kungssnokarna som de har inne på herpers choise igår, riktigt fina. Bergskungssnokarna har jag inte sett nått om så de ska jag absolut kolla upp :)

1661
777
fluffis:
Kul att du vill skaffa orm! :)

Om bottenytan på terrariet är 1,25 x 0,5 m så blir det 0,625 m², precis under gränsen för ormar som blir 126 cm eller större. Därför får du i så fall hålla dig till ormar som blir max 125 cm, enligt Jordbruksverkets regler. Men som du säger så går det ju att byta terrarium. Sen beror det på åldern på ormen du skaffar. Skaffar du en yngre mindre orm så kan det ta ett antal år innan du eventuellt behöver uppgradera terrariet. Det finns många ormar som brukar bli där kring 120-140 cm... det är därför jag nämner detta :)

Att hitta dagaktiva ormar är inte jättelätt kan jag börja med att säga.
Rosenboan har jag själv funderat på lite eftersom jag tycker att den är fin. Verkar rätt så lättskött också och kan gå ganska torrt. Det tråkiga är att den är/ska vara nattaktiv men jag har ingen erfarenhet av ormen, så jag vet inte om det kan finnas variation på detta. Alla ormar är ju inte stikt nattaktiva eller dagaktiva. Fördelen är att den inte blir särskilt lång och får plats i ditt terrarium. Sen är det ju det där att den kommer från USA och bör dvala/vintervila. Har du möjlighet till det?

Annars är mitt förslag dionesnok. Kanske inte helt enkelt att få tag i eftersom den inte är supervanlig men den finns. Jag har själv inte haft någon men blivit rekommenderad den som en aktiv snok. Man kan säga att den här arten är lite av asiens motsvarighet till den ofta snälla och trevliga majsormen. Och den blir runt 1 meter har jag för mig så den ska få plats i ditt terrarium.

En annan snok som jag har blivit rekommenderad som en nyfiken och ganska aktiv snok, men som jag själv aldrig haft, är transpecoråttsnoken. Den är jättefin, finns i några olika färger, gillar mycket ventilation och ska även denna dvalas/vintervilas.

Sen finns ju strumpebandssnoken som alla säger är så aktiv och rolig :) Brukar väl heller inte bli alltför lång, äter helst fisk och även denna bör dvalas (det beror kanske på vilken underart, jag har inte stenkoll på dessa ormar).

Bergskungssnokarna har du redan fått tips om. Tror det är dessa som peter54 brukar tipsa om som dagaktiva :) Blir inte så långa heller.

Kaliforniska kungssnokar är roliga, åtminstone den jag hade. Hon spatserade runt ganska mycket på dagarna :) De här ska också dvalas/vintervila. De kan variera rätt mycket i längd. Vissa blir inte mycket mer än 1 meter och andra blir 1,5 m. Tror jag såg en i en annons nyligen som var 160 cm, om jag inte minns helt fel.

Sen har vi såklart majsormar. De kan variera rätt mycket i längd beroende på individ. Detta kan man ha lite kontroll över själv om man antingen skaffar en redan vuxen orm som inte kommer att växa så mycket mer. Annars om man köper en juvenil så kan man ta reda på föräldrarnas storlek. Är föräldrarna småväxta så är det stor chans att även avkomman blir det, men garantier finns aldrig :) Hurvida majsormar är aktiva eller inte varierar en hel del. Många unga individer är ganska aktiva, både på dagar och kvällar, enligt min erfarenhet. Sen finns det andra som bara ligger och trycker i en grotta. När hanarna blir könsmogna så brukar det bli rejäl fart på dem under våren när det är vårkänslor i luften :) Rätt kul. Jag har en hane som blir som halvgalen på våren men nu när sommaren börjar närma sig sitt slut har han slagit sig till ro och jag ser honom inte särskilt ofta längre. Fuktlåda är absolut att rekommendera för majsormar (och även många andra ormar) och då är det inte hela världen om det är lite torrt i terrariet.

Den västliga trynsnoken blir varken särskilt lång eller ska ha särskilt fuktigt. Den sägs vara dagaktiv men hur aktiv den är har jag ingen aning om :)

Det finns en hel del andra trådar med tips. Kolla gärna dem. Det finns bland annat en som heter "aktiva ormar som kräver liten plats" eller något liknande :)

412
419
Hadara:

Rekommenderar helt klart någon art ur Thamnophis. Det finns både väldigt färgglada arter och mindre färgglada, allt ifrån svart/brun mönstrade till blåa och röda. små slanka snokar som är otroligt vackra. Dagaktiva och som inte behöver fuktigt underlag.  Väldigt matglada och rör sig mycket runt i terrariumet. 

Roliga ormar! 

 


146
85
Lovet:
fluffis skrev:
Kul att du vill skaffa orm! :)Om bottenytan på terrariet är 1,25 x 0,5 m så blir det 0,625 m², precis under gränsen för ormar som blir 126 cm eller större. Därför får du i så fall hålla dig till ormar som blir max 125 cm, enligt Jordbruksverkets regler. Men som du säger så går det ju att byta terrarium. Sen beror det på åldern på ormen du skaffar. Skaffar du en yngre mindre orm så kan det ta ett antal år innan du eventuellt behöver uppgradera terrariet. Det finns många ormar som brukar bli där kring 120-140 cm... det är därför jag nämner detta :)Att hitta dagaktiva ormar är inte jättelätt kan jag börja med att säga.Rosenboan har jag själv funderat på lite eftersom jag tycker att den är fin. Verkar rätt så lättskött också och kan gå ganska torrt. Det tråkiga är att den är/ska vara nattaktiv men jag har ingen erfarenhet av ormen, så jag vet inte om det kan finnas variation på detta. Alla ormar är ju inte stikt nattaktiva eller dagaktiva. Fördelen är att den inte blir särskilt lång och får plats i ditt terrarium. Sen är det ju det där att den kommer från USA och bör dvala/vintervila. Har du möjlighet till det?Annars är mitt förslag dionesnok. Kanske inte helt enkelt att få tag i eftersom den inte är supervanlig men den finns. Jag har själv inte haft någon men blivit rekommenderad den som en aktiv snok. Man kan säga att den här arten är lite av asiens motsvarighet till den ofta snälla och trevliga majsormen. Och den blir runt 1 meter har jag för mig så den ska få plats i ditt terrarium.En annan snok som jag har blivit rekommenderad som en nyfiken och ganska aktiv snok, men som jag själv aldrig haft, är transpecoråttsnoken. Den är jättefin, finns i några olika färger, gillar mycket ventilation och ska även denna dvalas/vintervilas.Sen finns ju strumpebandssnoken som alla säger är så aktiv och rolig :) Brukar väl heller inte bli alltför lång, äter helst fisk och även denna bör dvalas (det beror kanske på vilken underart, jag har inte stenkoll på dessa ormar).Bergskungssnokarna har du redan fått tips om. Tror det är dessa som peter54 brukar tipsa om som dagaktiva :) Blir inte så långa heller.Kaliforniska kungssnokar är roliga, åtminstone den jag hade. Hon spatserade runt ganska mycket på dagarna :) De här ska också dvalas/vintervila. De kan variera rätt mycket i längd. Vissa blir inte mycket mer än 1 meter och andra blir 1,5 m. Tror jag såg en i en annons nyligen som var 160 cm, om jag inte minns helt fel.Sen har vi såklart majsormar. De kan variera rätt mycket i längd beroende på individ. Detta kan man ha lite kontroll över själv om man antingen skaffar en redan vuxen orm som inte kommer att växa så mycket mer. Annars om man köper en juvenil så kan man ta reda på föräldrarnas storlek. Är föräldrarna småväxta så är det stor chans att även avkomman blir det, men garantier finns aldrig :) Hurvida majsormar är aktiva eller inte varierar en hel del. Många unga individer är ganska aktiva, både på dagar och kvällar, enligt min erfarenhet. Sen finns det andra som bara ligger och trycker i en grotta. När hanarna blir könsmogna så brukar det bli rejäl fart på dem under våren när det är vårkänslor i luften :) Rätt kul. Jag har en hane som blir som halvgalen på våren men nu när sommaren börjar närma sig sitt slut har han slagit sig till ro och jag ser honom inte särskilt ofta längre. Fuktlåda är absolut att rekommendera för majsormar (och även många andra ormar) och då är det inte hela världen om det är lite torrt i terrariet.Den västliga trynsnoken blir varken särskilt lång eller ska ha särskilt fuktigt. Den sägs vara dagaktiv men hur aktiv den är har jag ingen aning om :)Det finns en hel del andra trådar med tips. Kolla gärna dem. Det finns bland annat en som heter "aktiva ormar som kräver liten plats" eller något liknande :)

Hadara skrev:
Rekommenderar helt klart någon art ur Thamnophis. Det finns både väldigt färgglada arter och mindre färgglada, allt ifrån svart/brun mönstrade till blåa och röda. små slanka snokar som är otroligt vackra. Dagaktiva och som inte behöver fuktigt underlag.  Väldigt matglada och rör sig mycket runt i terrariumet.  Roliga ormar!   

Tack så jättemycket för bra svar. 
Fluffis,  med dionesnok menar du Elaphe dione eller?:)


1661
777
fluffis:
Lovet skrev:
Fluffis,  med dionesnok menar du Elaphe dione eller?:)


Japp :)



146
85
Lovet:
fluffis skrev:
Lovet skrev: Fluffis,  med dionesnok menar du Elaphe dione eller?:)Japp :)

Okej, står faktiskt och tittar på en sån på HC just nu :)

1661
777
fluffis:
Lovet skrev:
fluffis skrev: Lovet skrev: Fluffis,  med dionesnok menar du Elaphe dione eller?:)Japp :)Okej, står faktiskt och tittar på en sån på HC just nu :)


Coolt :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild