Första bygget

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
7
Arosvirus:

Sett att det redan finns ett antal sådana här trådar, men tycker det är så intressant att se hur andra gör så tänkte kanske att jag kunde lägga upp mitt lilla impulsarbete här också!

Tanken är att det ska bli ett regnskogsterrarium som invändigt kommer ha en storlek på 75x55x40cm. Har sågat isär en hylla från Ikea som jag tänkte kunde gå bra att använda till virke, planerat och gjort ritningar i sketch up för att själv se hur allt ska gå ihop. Planen är att det ska se ut så här när det är klart: 



Håller just nu på att spackla igen hålen som sitter längst sidorna på skåpsdelarna så har inte kommit så jätte långt än, men det är på gång! Kan säga att jag är rätt spänd själv med tanke på att jag aldrig riktigt byggt något själv innan... Om man inte räknar med när jag var liten och gjorde jätte fancy bord och stolar av stubbar och annat bös jag hittade i ladugården dvs.



Har verkligen försökt söka upp vilka olika produkter osv man ska använda sig utav för att hållbarheten ska vara så bra som möjligt, utan effekt på djuren. Så jag hoppas att jag fått rätt grejer men är det något ni ser är det bara att säga till så får jag försöka fixa det. 

Men det ska vara allt för nu, ha det gött så länge!

/Cornelia


5
7
Arosvirus:

Allting går lite segt pga. bröllop och dansträningar som dyker upp lite mitt i allt. Men nu är jag i alla fall snart klar med spacklandet och målandet!

Det enda jag funderar på är hur många lager färg jag bör slänga på ungefär? Har kört i tre omgångar nu och då var det precis så att spacklet under slutade lysa igenom. 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Nice! Jag har inte så mycket råd att ge då jag inte vågat ge mig på att bygga något terrarie än. Men det ser ju ut att bli bra. Angående färgen så är det väl olika beroende på vad det är för typ av färg. Kanske står på burken?
Sen kan man ju behöva lacka med något för att skydda mot fukt, beroende på vad för klimat du tänkt ha i burken.

Vad ska du ha för djur däri när du är färdig?

5
7
Arosvirus:
Köpte en vattenbeständig acrylfärg från Clas Ohlson, läste att den färgen skulle funka utan någon typ av lack över det! Så hoppas det stämmer för är ju väldigt smidigt så sätt. Står inte hur många lager det ska vara men tänker att det borde räcka i och med att det inte lyser igenom längre? Kan ju slänga på lite extra om det finns färg kvar sen, annars börjar det väl ruttna i värsta fall men då har jag ju i alla fall lärt mig något haha

Det ska bli hem till två afrikanska landsnäckor så klimatet ska vara rätt fuktigt. De är de enda djuren jag har inom "terrarie"-kategorin så blir väldigt mycket pyssel med de djuren trots att de kanske inte är de mest krävande djuret att ha egentligen. Finns många som håller sina snäckor i plastbackar och liknande, och det verkar räcka mycket väl för att de ska trivas! 

2966
1645
Hoggaforfan:
Ingen aning om akrylfärg håller till snäckor. Det tål en del men inte allt för mycket. Räcker med 1 lager oftast, det är egentligen en konstnärsfärg som är populär för att den täcker mycket och inte ändrar nyans när det torkar. 
Det blir en plasthinna när det torkat så bra till bakgrundsbyggen som inte behöver tåla så mycket.
Möglar inte och behöver inte lackas i de flesta fall.

Edit: Byggtrådar är alltid kul :-)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild