Hur länge är en spindel i premolt?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

19
6
Grefvinnan:
har just upptäckt att min b.klaasi är i premolt. Fläcken på abdomen som igår va röd är nu kolsvart och hon som annars är matglad vägrar nu. Hur länge kan man förvänta sig nu att det tar innan hon påbörjar själva ömset? Och har ni något tips att tänka på för en förstagångare som mig? :)

Medlem i SkHF
34
15
clownagam:
någon vecka brukar det ta men kan ta rätt långtid med jag brukar fukta lite mer vid öms tider 

544
424
Gibblo:

När det kommer till Brachypelma så kan det ta månader, min B. smithi har gått nästan ett halvår efter hon mörknat. Mina andra Brachypelma brukar gå mörka i allt från ett par veckor till ett par månader.

Fukta en gång om dagen, inte överdrivet mycket. Detta hjälper spindeln att komma ur sitt öms lättare och då är det mindre risk för att den fastnar och dör i ömset.

Och låt den vara ifred, den ska inte ha mat förrän den har ömsat och låtit sitt exoskelett samt tänder torka ordentligt. Ta ut all mat som finns levande där inne om det nu gör det, det stressar bara spindeln och är det syrsor eller dylikt så är risken stor att de ger sig på spindeln när den ligger i öms.

Fukta bara, lycka till!


19
6
Grefvinnan:
Tack så jättemycket för bra tips! 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild