Hantering av problem

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

444
153
jpson67:
Jag undrar över en sak. Hur ska man handskas med säljare som tex säljer ett djur utan att tala om att det va smittat,och sen visar det sig att det har kvalster och man smittar djuren man har hemma sen, vi ska ju inte hänga ut nån men nått måste ju göras. Säljaren svara inte på några mess mm. Jag anser att om vi användare inte får hänga ut nån som inte visar nått seriöst intresse, då ska admin's gå in och sen styra upp det, får admin inget svar eller på annat vis prata med vedebörande, då tycker jag att man stänger av personen tex från att kunna sälja via sidan, det kan inte va nått större jobb då jag tror att 99% är seriösa och menar väl.

1662
779
fluffis:
Sådana grejer är jättedrygt att råka ut för :( Och det är dessutom så himla frustrerande när folk plötsligt inte svarar längre för att det inte passar dom!

Sen kan det alltid finnas omständigheter. Är du säker på att säljaren visste att djuret hade kvalster t.ex.?

Jag själv tar aldrig något för givet och ser det som min skyldighet som köpare att sätta nya djur i karantän.

Som jag förstår det så är det bestämt att här på forumet att vi inte talar illa om personer eller "svartlistar" dem i det här läget utan vi har tråden om "Lyckade affärer" istället. Där får man ju hoppas att inte den här säljaren finns med.

347
220
Newton:
jpson67 skrev:
Jag undrar över en sak. Hur ska man handskas med säljare som tex säljer ett djur utan att tala om att det va smittat,och sen visar det sig att det har kvalster och man smittar djuren man har hemma sen, vi ska ju inte hänga ut nån men nått måste ju göras. Säljaren svara inte på några mess mm. Jag anser att om vi användare inte får hänga ut nån som inte visar nått seriöst intresse, då ska admin's gå in och sen styra upp det, får admin inget svar eller på annat vis prata med vedebörande, då tycker jag att man stänger av personen tex från att kunna sälja via sidan, det kan inte va nått större jobb då jag tror att 99% är seriösa och menar väl.



Självklart ska ju allt skötas, men.. ang. kvalster - Sånt ser man ju ganska tydligt innan man köper djuret?
Ett litet ansvar har man ju som köpare också, att kolla efter just kvalster.

Tyvärr finns det är inte så mycket mer att göra om säljaren inte svarar. Det vore ju en avstägning - Men samtidigt måste man ju vara kritisk i en sådan situation. Hur kan du bevisa att smittan kom från det sagda djuret? Det kan ju lika bra vara så att du har något otalt med säljaren och vill hämnas, eller kanske bara vill ha gratis djur - alltså säger att det är sjukt och kräver tillbaka pengarna.
Nu säger jag inte att det är så, men just den här typen av situationer är ju alltid knepiga - Ord mot ord.


444
153
jpson67:
Javisst har man ansvar som köpare med, men om nu säljaren inte visste och man försöker nå eller på annat sätt få tag på honom och påtala problemet utan resultat, då ANSER jag att man är oseriös, speciellt när man ser att hen annonsera forfarande. Alla gör vi fel men man bör föra en dialog och få bukt på problemet så inte skiten sprider sig, det är ganska mycket jobb att sanera kvalster och under 90 dagar desutom.

1662
779
fluffis:
jpson67 skrev:
Javisst har man ansvar som köpare med, men om nu säljaren inte visste och man försöker nå eller på annat sätt få tag på honom och påtala problemet utan resultat, då ANSER jag att man är oseriös, speciellt när man ser att hen annonsera forfarande. Alla gör vi fel men man bör föra en dialog och få bukt på problemet så inte skiten sprider sig, det är ganska mycket jobb att sanera kvalster och under 90 dagar desutom.


Inget snack om saken att säljaren är oseriös om den beter sig på det viset! Däremot själva affären är privat mellan köpare och säljare. Terrariedjur.se förmedlar annonser men kan inte ta något ansvar för tvister. Läs regel 11 i annonsreglerna: "Terrariedjur.se ansvarar inte för hur affärer upprättas mellan köpare och säljare eller tvister som kan uppstå. Men vi vill självklart se till så att det ska vara så smidigt och seriöst som möjligt."

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Newton skrev:



Självklart ska ju allt skötas, men.. ang. kvalster - Sånt ser man ju ganska tydligt innan man köper djuret?
Ett litet ansvar har man ju som köpare också, att kolla efter just kvalster.



Jag har köpt & fått hem ormar med kvalster som visat sig efter någon dag hemma, som tur är kör jag ALLTID karantän på ormarna nuförtiden, ett par månader iaf! Om säljaren "tvättar/badar" sina smittade djur dagen innan dom säljs så syns oftast inga kvalster, hur mycket jobb man vill lägga ner på att sälja smittade djur har jag aldrig förstått men det finns folk till ALLT :) 

Jag och mina herparvänner & en svart lista med folk vi aldrig skulle sälja,köpa, byta djur eller tillbehör med, listan växer ju tyvärr för varje år... men å andra sidan finns det mycket seriöst & bra folk i hobbyn, man ska söka upp dom kontakterna, viktigt med bra kontakter anser jag. 

Jättetråkigt att du fått hem kvalster jpson67 :( Tyvärr kan man inte göra mycket mer än att svartlista försäljaren (om han var medveten om vad han sålde??) 


187
221
Moova:

Hade du inte djuret i karantän??? 

 

Tråkigt nog finns det väl inte så mycket lösning på det hela när man inte får hänga ut någon, bara att lägga till personen på sin egen svartlista och tipsa de man känner som kan tänkas handla från personen. 


347
220
Newton:
Jonas_ skrev:


 

Jag har köpt & fått hem ormar med kvalster som visat sig efter någon dag hemma, som tur är kör jag ALLTID karantän på ormarna nuförtiden, ett par månader iaf! Om säljaren "tvättar/badar" sina smittade djur dagen innan dom säljs så syns oftast inga kvalster, hur mycket jobb man vill lägga ner på att sälja smittade djur har jag aldrig förstått men det finns folk till ALLT :) 

Jag och mina herparvänner & en svart lista med folk vi aldrig skulle sälja,köpa, byta djur eller tillbehör med, listan växer ju tyvärr för varje år... men å andra sidan finns det mycket seriöst & bra folk i hobbyn, man ska söka upp dom kontakterna, viktigt med bra kontakter anser jag. 

Jättetråkigt att du fått hem kvalster jpson67 :( Tyvärr kan man inte göra mycket mer än att svartlista försäljaren (om han var medveten om vad han sålde??) 




Jo, jag har en lista jag med. Dessvärre är det många som jag inte vet fysiska namnet på, men det gäller att ha ögon öppna och kolla runt innan man säljer.

Jag förstår inte heller varför man vill sälja dåliga djur. Ryktet hinner ju ikapp


51
36
GL8936:
Kan vara ganska svårt att påvisa att det är från säljaren det kommer i det fall att djuret köpts på mässa. Finns många andra vägar det kan spridas då från andra djur och andra personer som varit i närheten.

Enklast är att behandla djuret som om det har kvalster i princip med karantän, bad, daglig rengöring av lådan den är i under karantänen osv.

Har själv fått hem kvalster bägge ggr jag köpt från en säljare och antog första gången det kunde kommit med ngt annat djur på mässan el transporten men då det var även andra gången så blev jag rätt säker på att det var från säljaren.
Fina djur i övrigt men oerhört skeptisk till att utsätta mig för den risken en gång till av den säljaren. Även i karantän finns risk för att smitta sprids.

33
27
ReptileNerds:
Quarentine is a MUST! Expecially  if you have mutliple reptiles... it just not worth it.  Of course it would be nice if the sellers would be 100% honest, but reality is that its not true.  Saying that everyone can have Mites, however each person makes a name for them selves,  if you continually sell snakes with mites over and over again and not tell the buyer ( and if so never help out) evenually you will have a reputation for it.
  Quarentine for a month... Minimum.


Juice Chelini
Reptile Nerds Skaraborg
www.reptilenerds.com
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild