Hjälp! Mina kinesiska eldbukar vill inte äta!!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
Kattis1010:
Nu behöver jag hjälp från någon kunnig. Jag har två kinesiska eldbuksalamandrar. De har bott hos mig en vecka nu. Jag har läst på innan jag skaffade dem, bland annat den beskrivning som finns om dem på terrariedjur.se. Jag har inrett akvariet enligt de riktlinjer som jag sett. Dock tror jag att de inte trivs riktigt då akvariet jag inrett en 60 l hexagon, se bild. Det ligger en skifferskiva ovan vattenytan i bakkant och korgarna och "skifferkrukorna" är fyllda med terratex, inte jord. Jag har försökt mata med röda mygg, vita mygg, artemia, tubifex och daggmask i bitar men icke. Det är svårt att hålla tempen nere i akvariet men det ligger på runt 20 grader med hjälp av frysta pet-flaskor och fläkt.
Hur länge kan de klara sig utan mat och vad kan jag göra för att stimulera dem så de vill äta? Ska jag skaffa mig ett standard 60-literskar och inreda på något annat sätt eller är det dumt att flytta dem igen? De blir antagligen stressade av flyttar.

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Nu vet jag inte var du har fått tag på dina salamandrar men jag gissar att det rör sig om vuxna djur från djuraffär. Majoriteten av de enorma mängder Cynops orientalis som exporteras från Asien är vildfångade djur, eller i bästa fall "farmade" i stora anläggningar. De transporteras sedan till Europa där de köps upp av grossister som sedan säljer dem vidare till djuraffärer. Transporten är lång och påfrestande och tyvärr är det långt från alla djuraffärer som ger dem tillräckligt bra förutsättningar för att återhämta sig. Då de säljs för korvören från Kina och även på tok för billigt från butik till slutkund i Sverige är det tyvärr inte jättemånga privatpersoner som föder upp dem, åtminstone i förhållande till hur många djur som faktiskt säljs. Arbetsinsatsen som krävs för att mata larver med plankton, juveniler med hoppstjärtar och sedan fortsätta på den vägen i ett par år tills de är fullvuxna och i slutändan få några 20-lappar för dem som vuxna djur, för att matcha djuraffärernas priser, gör det till ett riktigt dåligt betalt jobb. Som tur är finns det ändå ett gäng entusiaster som föder upp dem och det går att få tag på fångenskapsuppfödda djur även i Sverige, Mattias Müller säljer C. orientalis nu bland annat.

Det blev lite off-topic men vart jag ville komma med det långa utlägget var att matvägrande eldbukssalamandrar från djuraffär är ett väldigt vanligt problem och det finns en logisk förklaring bakom. Med det sagt så är det inte alls omöjligt att få igång dem, ger man dem rätt förutsättningar så kan även djur i rätt dålig skick återhämta sig med lite tur.

Om det är välnärda och friska djur i övrigt och temperaturerna är rimliga så klarar de sig lång tid utan mat, en vecka behöver man inte oroa sig för och det är fullt normalt att de inte vill äta första tiden i en ny miljö. Det brukar även vara vanligt att de håller sig på land till en början (ser en klättrande individ på bilden) men så småningom brukar de kliva ner i vattnet och förbli i det närmaste helakvatiska. När det gäller ditt akvarium så hade ett "vanligt" varit att föredra, de nyttjar utrymmet på bredd och djup och antal liter man kan bygga på höjden spelar mindre roll. Däremot tror jag inte att det stora problemet ligger där och jag tycker att det ser OK ut. Du kan gärna öka på mängden växter i vattnet - vattenpest, javamossa och liknande växter som bildar en tätare "matta" som de kan kliva runt på i vattnet brukar uppskattas, särskilt när de till en början ska vänja sig vid att upphålla sig i vattnet. En flytande korkbarksbit eller liknande är tillräckligt som landdel.

Levande mat är alltid att föredra och brukar locka dem till att äta, nu under sommaren går det bra att håva utifrån och det är bra tid nu för t.ex. mygglarver och Daphnia spp. Fortsätt att erbjuda dem mat i vattnet så länge de har hull, vägrar de kliva ner och magrar av kan du prova med små vaxmott på land, det brukar sällan ratas.


4
0
Kattis1010:
Tack för hjälpen! Precis som du tror rör det sig om djur från en djuraffär. Men trotts sitt ringa pris i inköp vill jag att de ska må bra i sin nya miljö. De är lite olika stora,  ena ca 6 cm, andra 4 cm. Den stora har jag sett i vattnet men den lilla klättrar gärna och lägger sig under någon växt. 
Om du fick bestämma,  skulle du gjort ett nytt akvarie till dem?

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Kattis1010 skrev:
Tack för hjälpen! Precis som du tror rör det sig om djur från en djuraffär. Men trotts sitt ringa pris i inköp vill jag att de ska må bra i sin nya miljö. De är lite olika stora,  ena ca 6 cm, andra 4 cm. Den stora har jag sett i vattnet men den lilla klättrar gärna och lägger sig under någon växt. 
Om du fick bestämma,  skulle du gjort ett nytt akvarie till dem?


Jag skulle störa dem så lite som möjligt tills jag sett att de börjat äta, att flytta dem till ny miljö nu tror jag snarare stjälper, men att stoppa ner lite mer växter gör nog inget. Sätt igång ett nytt akvarium nu om du vill så kan de flytta över sen, det är bra om det får stå ett tag så att bakterietillväxten kommer igång och vattenkemin hinner balansera sig lite.

278
47
Boboo:

I unga år hade jag jätte mkt salamandrar av denna sort.

ge dagmaskarna hela låt de slingra på botten, och låt salamandrarna se dem.

Ex 2st salamandrar kasta in 2 st daggmaskar ..

även testa mindre syrsor kasta dem i vattnet de brukar röra på sig även då skapas mat lust hos salamandrar ..

båda metoderna har fungerat bra f mig!

dagmask är mkt protein nyttigt:)
hus syrsa också nyttigt:) 

Med vänlig hälsning, 



4
0
Kattis1010:
Jahapp, ut och gräva mask! Ska försöka få tag i små. För vad jag har läst kan för stora byten göra att mina små skyddslingar så att säga "gapar efter för stora stycken"?
Ang. växter: har nu vattenpest och anubias i vattendelen. Kan kabomba funka? Den växer som ogräs i mitt stora akvarie, likaså musselblomma.

278
47
Boboo:
Har ingen erfarenhet av ,,
vattenpest...

sorry...

Med vänlig hälsning, 

4
0
Kattis1010:
Uppdatering: Jag tror, är inte helt säker, att den större av mina salamandrar åt en liten daggmask under natten. Jag hittar  inte masken iallafall och salamandern ser ut att vara lite mer rund om magen! :-) däremot är den mindre av dem ganska slö, hittade den under en växt och den lyfte bara på huvudet men försökte inte fly. Självklart lyfte jag bara bladet snabbt, vill inte störa mer än nödvändigt.

278
47
Boboo:
Ok 
Med vänlig hälsning, 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild