Rengöringsmedel för terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

504
396
Crippa:
Har inte nämnt något om att desinfektera med varmt vatten. Vad är det för mening med att desinfektera ett terrarium om det bara gått reptiler utan gift i det och som dessutom varit fullt friska? Beror nog på vad man har haft i terrariet och vad man tänker ha i terrariet...

Medlem i SkHF
34
15
clownagam:
jag fick bort mina orm kvalster med ånga inte mycket som överlever i vid 150 till 200 grader men gift kan jag ej uttala mig om så med min erfarenhet är ånga inte helt fel att använda 



903
509
Evanjeline:
Anledningen jag sa det Crippa var att han specifikt frågade efter något att desinfektera ett terrarium med;P

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Crippa skrev:
Har inte nämnt något om att desinfektera med varmt vatten. Vad är det för mening med att desinfektera ett terrarium om det bara gått reptiler utan gift i det och som dessutom varit fullt friska? Beror nog på vad man har haft i terrariet och vad man tänker ha i terrariet...

Varför skulle man behöva desinfektionsmedel till giftormar men inte till ogiftiga? :-) är ju inte giftet man vill tvätta bort.. jag desinfekterar mina terrarium till pytonormar 1gång per år eller så, har inget med gift eller sjukdomar att göra, vill bara ha ett rent fräscht ormrum helt enkelt :-) hygien är enormt viktigt om har mycket djur och många burkar. Vill man inte använda nåt annat än varmvatten så går det bra för mig, alla gör vi olika och tur är väl det :-D

62
131
Toke:
Vad är det för bakterier eller svampsporer eller sjukdomar eller annan "smuts" som överlever vattenånga på över 110grader?
Ångsterilisering är ju vanligt förekommande både imon sjukvården och försöksdjursteknik. 
Jag menar inte att vara dryg utan undrar om jag missat nåt.. ;)

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Toke skrev:
Vad är det för bakterier eller svampsporer eller sjukdomar eller annan "smuts" som överlever vattenånga på över 110grader?
Ångsterilisering är ju vanligt förekommande både imon sjukvården och försöksdjursteknik. 
Jag menar inte att vara dryg utan undrar om jag missat nåt.. ;)

Jag jobbar själv inom sjukvården och har aldrig använt vattenånga till rengöring eller desinfektionsmedel :-) säger inte att det inte funkar
men inget jag stött på i mitt jobb, vi använder virkon, ytdesinfektion plus, alkaliskt sanitetsrengöringsmedel osv... Jag menar inte heller att vara dryg och hoppas inte jag uppfattas så :-P i vilken del av sjukvården använder man ånga som desinfektionsmedel? Det är ju ändå det tråden handlar om. Jag är bara nyfiken att lära mig mer därav frågan.

62
131
Toke:
Alla de instrument som används vid tex operationer såsom tänger, skalpeller och liknande som inte är "engångs" steriliseras i en maskin dom heter autoklav. Autoklaven "ångbadar" instrumenten i vattenånga som upphettats till 121-134grader i 3-15 minuter beroende på temperatur. 
Tar vi tex salmonella som en del reptilägare är rädda för så anses de bakterierna dö redan vid 70grader, så min fråga kvarstår. 
Vad är det man inte får bort från terrariet med hjälp av vattenånga? (Och jag menar naturligtvis inte kondens från en bytta ljummet vatten utan ånga som är mer än 100grader varmt)

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Toke skrev:
Alla de instrument som används vid tex operationer såsom tänger, skalpeller och liknande som inte är "engångs" steriliseras i en maskin dom heter autoklav. Autoklaven "ångbadar" instrumenten i vattenånga som upphettats till 121-134grader i 3-15 minuter beroende på temperatur. 
Tar vi tex salmonella som en del reptilägare är rädda för så anses de bakterierna dö redan vid 70grader, så min fråga kvarstår. 
Vad är det man inte får bort från terrariet med hjälp av vattenånga? (Och jag menar naturligtvis inte kondens från en bytta ljummet vatten utan ånga som är mer än 100grader varmt)

Tack för bra information! Man lär sig saker varje dag :-) jag måste återkomma på din fråga vad man inte får bort med vattenånga, jag kan inte svara på det på rak arm, sitter dessutom på jobbet men ska höra runt så återkommer jag. Ha en fin lördag!

2048
773
psyjoh:
Toke skrev:
Vattenånga (typ såndär ångmopp från teveshop) är både billigt, effektivt och helt giftfritt. :)

Sån har vi med. Desinficerar allt.  Har dock aldrig provat den i ett terrarie. 

2048
773
psyjoh:
Jonas_ skrev:
Det går inte att desinfektera burkarna med vatten eller vattenånga :) Det behövs starkare medel, precis som Evanjeline skrev så försvinner den synliga smutsen men det är också allt :P 

Jag slår ytterligare ett slag för virkon! Enkelt att använda, relativt billigt, enkelt att hitta, fungerar utmärkt bra på både terrarier och andra djurtillbehör som ska göras rent ordentligt! 


Vattenångan är kokande varm från dessa moppar min son fick en brännskada så jag kan lova att de dödar alla levande bakterier där i som inte klarar leva över 100+ grader eller hur varmt det nu blir. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild