Montering av glas?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

151
10
pyton:
Hur gör man när man monterarar glaset i ett terrarium?
Monteras båda skenorna först lr hur gör man?

44
9
Johan_86:
Om du ska ha skjutglas (som det är i de flesta terrarium) så är överskenan djupare än underskenan. Då "hänger" man bara in glasskivorna, först haka i upptill och sedan nedtill. Lätt som en plätt!

1661
777
fluffis:
Menar du skjutglas?
Jag brukar använda en list som är högre upptill än nertill. På så sätt skjuter man in glasskivorna i listen upptill först, efter att skjutglaslisterna kommit på plats.

151
10
pyton:
Ok! Om man mäter avståndet i mellan den övre och  undre front listerna så kapar glasmästaren glaset i korekt höjd? Och  räknar bort lite på höjden så att skivorna passar i listerna sen,när listerna är monterade? Och sen lyfter man insten i den övre listen och sen sänker man ner skivan i det undre?

Finns det nån video som förklarar detta ?

Medlem i SHF
4001
5023
Jonas_:
Du mäter bara öppningen där skjutglasen ska sitta så räknar glasmästaren själv bort det som ska bort :-) enklare saker än att montera skjutglas finns knappt hehe, superenkelt om glasmästaren gjort sitt jobb ;-) jag personligen använder bara aluminiumlister, finns även billiga i plast, en smaksak vad vad använder. Sök på Google eller Youtube så finns det videos som förklarar närmare.

953
1840
peter54:
Jag mäter själv hur stora glasen ska vara. Jag mäter avståndet mellan övre listens botten till nedre listen kant utanpå och drar av ett par millimeter på måttet. Då vet jag att glasen går i.

741
681
Binks:
Man kan även ta en måttstock och köra in i listen upp och sen mäta ner till underlistens överkant. Då ser du precis hur glaset kommer sitta så är det bara dra av någon 1-2mm så du är säker att den går i.

151
10
pyton:
Hur tjockt glas bör man ha till ett boa lr leguan terrarie? Rcker 6mm?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild