Vad är det för orm?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

57
37
MickeyMike:
Den här rackaren sprang jag på på norra Öland häromdagen. Först trodde jag det var en juvenil huggorm, men ögonen säger mig att det är en snok. Någon som har en aning om vad det är? 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Hasselsnok (Coronella austriaca)

57
37
MickeyMike:
Tack för den informationen. =) Misstänkte att det kunde vara det, men har aldrig sett en i verkligheten så blev minst sagt osäker.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Ja, de är ju inte hur vanliga som helst :) Kul!
Ett par kännetecken är bland annat deras mönster. De har två mörkare prickiga linjer längst med ryggen som ibland flyter samman, vilket gör att en del människor förväxlar hasselsnoken med huggormen.

Att särskilja hasselsnoken från de övriga två svenska ormarterna är däremot ganska lätt att lära sig då det finns ett par tydliga skillnader.
Huggormen har till skillnad från hasselsnoken en ganska tydlig nacke. Sedan har huggormen en lodrät pupill medan hasselsnoken har en rund.

Skillnad mot den vanliga snoken så är hasselsnoken betydligt ljusare i färgen och saknar de karaktäristiska gula fläckarna som snoken har (finns dock exemplar av snok som saknar dessa med).
Mönstret och färgen hos hasselsnoken är som sagt annars ett väldigt bra och enkelt sätt att se skillnad på dem.

Hasselsnoken har även slät fjäll, till skillnad mot snoken och huggormens kölade. Så hittar man öms så kan man även där urskilja arterna.


Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild