Terrarium till Corallus hortulanus

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

42
15
kOCKEN:
Håller på att inreda ett terrarium till min första hort:-). (150x60x100)Skulle gärna få lite tips o råd hur de ska se ut som färdigt. Tänkte klä in cocos"krukorna" i mossa o ha levande växter i. Hade även planer på o fästa några klätterfikusar på båda cocosväggarna. Som substrat tänkte jag plantation soil/mossa. Lite trollhassel o lianer ska in också hade jag planerat. Behövs det fler större grenar längre upp?

Har en keramisk lampa+ljusramp,behövs det nån basking spot lr dylikt?
Tar tacksamt emot tips

Mvh Emil


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Jag hade satt en stor gren från vägg till vägg. Annars tycker jag det ser schysst ut.

42
15
kOCKEN:
Va lite fundersam hur ja skulle göra då. Har haft den tanken också men det måste ju vara mycket enklare med träterrarium då dom går o skruva fast

104
11
_kim_:
Om det är den keramiska lampan som hänger ner i terrariet där så behöver du nog ordna så att ormen inte kommer åt den, för den kommer bli väldigt varm. Hortar klättrar bra och på allt.

Annars tror jag det kommer bli bra, lite grenar högre upp hade inte skadat. Och så mycket levande växter som möjligt :)

//Kim

Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:
Det första jag tänker på är lampan i terrariet, då trädgårdsboor är riktiga klättrare så skulle jag lagt lampan ovanpå terrariet så ormen inte bränner sig, för på lampan kommer den klättra :-) annars ser det bra ut, in med så mycket gröna levande växter du kan! 

42
15
kOCKEN:
Japp växter ska in i mängder sen:-).  ok de kanske är 20 cm till grenen från lampan men den blir iofs jäkligt varm. Ovanpå har jag ju en ljusramp...kanske ska höja upp keramiska lite då eller flytta den mer ifrån grenen?

Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:
kOCKEN skrev:
Japp växter ska in i mängder sen:-).  ok de kanske är 20 cm till grenen från lampan men den blir iofs jäkligt varm. Ovanpå har jag ju en ljusramp...kanske ska höja upp keramiska lite då eller flytta den mer ifrån grenen?

Hos trädlevande och klättrande ormar har jag aldrig värmekällor i burken, lägg den ovanpå istället :-) stor risk ormen kommer bränna sig annars. Ett tips bara.

42
15
kOCKEN:
Ok då gör jag så. Kan man lägga keramiska lampan över glaset vid ljusrampen eller är risken att de spricker då?

Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:
Lägg den över ventilationen på taket :-) så har jag haft till många arter och mina har aldrig spruckit iaf. Man bör undvika att ha värmelampor i terrariet till alla ormar anser jag, bättre att ha all teknisk utrustning utanför :-) lycka till och ladda gärna upp bild på slutresultatet!

42
15
kOCKEN:
Ok, tack för tipset:-).  Japp de ska jag göra
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild