Djur till terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

25
16
Tariques:
Jag har en plan att i framtiden bygga ett terrarium och plantera mossa, gräs och diverse andra svenska växter i. Hade även velat inkludera en liten vattenpöl i det.
Terrariet skulle inte bli så stort, ca 60x50x40. 
Vilket sorts djur skulle passa bra i ett sådant här terrarium?
Håll i tankarna att jag inte har erfarenhet med amfibie, så det får inte bli något superkrångligt djur.

Har även ett gammalt akvarium i denna storlek, är det någonting man kan använda alls i ett bygge eller blir det för dålig ventilation för att ha något djur i?

14
2
johanw87:
Pilgiftsgrodor , eller kanske lövgrodor ? Känns som don skulle kunna göra sig jävlign bra i en sådan burk :-) 

Ska du ha något typ vattenfall eller så i burken eller ? Lägg gärna upp bilder när de e igång ;-)

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Tror det kan vara svårt att få gräs att växa då de kräva en hel del solljus, vilket du inte bör ha om terrariet ska innehålla groddjur. Det är inte speciellt stort terrarium heller, vilket gör det ännu svårare.
Tänk även på att en del svenska växter inte mår superbra när de kommer in i värmen man har i sin bostad.

Trädlevande grodor (förutom små arter som Hyperolius spp.) går väl bort då det inte är så extremt högt. Jag skulle satsat på orientaliska klockgrodor (Bombina orientalis) då de är väldigt aktiva och lättskötta. 

Har du möjlighet till att ha lägre temperaturer, så finns det ett gäng olika salamanderarter som kan vara vettiga alternativ.


278
47
Boboo:
Klockgrodor: bombina orientalis
hoppss rätt skrivet ovan.

liten fin vacker groda nyon grön med nyon orange på magen ..

de behöver inte större.

nog kört grus , lite torv, mossa, 
liten vatten del:)

byggt ngt snyggt regn system(akvarie pump) som setts på 2 gånger (morgon och kväll)

Lycka till:)
mv

25
16
Tariques:
Nu blev det så att jag fick med mig en klockgroda från Expo Syd, terrariet är klart med en vattendel, fogger, och massor med mossa.
Det som jag har blivit mer och mer osäker på sen Expo Syd är om klockgrodorna klarar att vara ensama bra?
Uppfödaren sa att det inte var några problem och jag har haft en som sagt att grodan skulle må bättre om jag skaffade en till och de flesta skötselråd säger ingenting om det, så jag tänkte fråga här.

Medlem i DHF
1082
773
Westman:
[quote=Boboo]Klockgrodor: bombina orientalis
hoppss rätt skrivet ovan.

Du va nära :)


278
47
Boboo:
Var jag?

Medlem i DHF
1082
773
Westman:

Boboo skrev:
Var jag?



Ja
Bombina orientalis blir rätt 


278
47
Boboo:
Skämtar lite;)
ha en bra helg

25
16
Tariques:

Jag vill bygga om lite i terrariet eftersom jag tycker att vattendelen är alltför liten, så här är min ritning på hur jag har tänkt att det ska se ut, vill mest kolla om någon har några kul idéer eller om jag borde ändra någonting innan jag börjar bygga ihop det.

1. Akvariesten som lite dränering.
2. Jord
3. Mossa/växter
4. Lite grenar de ska kunna sitta på. Den på land är mest för syns skull.
5. Större sten som botten, så stor att de inte får för sig att äta den.
6. Några vattenväxter
7. Filter. Är lite osäker på den här punkten. Gör dagliga vattenbyten nu (har inget filter) och jag tycker inte det är så jobbigt. Vad säger ni, filter eller inget filter?
8. Plexiglasramp som skiljer land och vattendel. Har även tänkt silikona fast stenar på den så att de kan ta sig upp lättare, och så att det blir snyggare. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild