Tips till syrsodlare.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8

71
2
Elvis211:

Tjena!

 

Har länge funderat på att börja odla syrsor. Vet att väldigt många gör det.

Jag vet principerna för att göra det, nu vill jag ha lite småtips på vägen =)

 

Vad är det där lilla extra ni gör som underlättar så mycket? Vad bör jag tänka på? Vilka misstag får jag inte göra? Vilka misstag gjorde ni? I vilken skala odlar ni? Alla tips är välkomna, då jag vill ha en blommande odling som gör att jag slipper köpa dem rackarna =)

 

 


102
1
dragster:

ett tips e ju o odla dubia ist. många fördelar. mer näring. luktar inte. kan inte bita ödlan osv. :)


76
16
Ergotamin:

dragster dubia luktar nu vet jag inte hur mycket just syrsor luktar iofs. Men jag håller med dubia är riktigt bra foder och jävligt lätta att avla på 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Jag har börjat med dubia jag med, och tycker det verkar betydligt enklare.

Men om du vill odla syrsor finns det ett par punkter som är rätt viktiga.

Det behövs en burk med fuktigt substrat t.ex. jord som syrsorna kan lägga äggen i. Det är även viktigt att man sätter en nät över denna, eftersom de annars kommer gå och gräva upp äggen och äta upp dom. Se även till att det inte torkar ut för då dör äggen.

När du sedan har en massa ägg, så kan det vara bra att flytta över dom, eftersom de vuxna lätt kommer att äta upp de små när det kläckts annars.

Småsyrsor torkar ut EXTREMT snabbt. Så se till att det finns vätska.

Syrsor är även rätt duktiga på att dränka sig själva, så istället för en skål med vatten, kan det vara bra med gelé för insekter som vätska åt dom.


71
2
Elvis211:

Kackerlackor hade jag också tänkt börja med :) Hur många hanar och honor behöver man? Vad kostar dem i djuraffärn? 

Tack för tipsen Anders!


158
19
Johanon:

5-6 hanar och kanske 20 honor för att starta en liten kolloni 

1 hane/5-6 honor brukar kunna vara lagom


309
239
Gogs:

Dubia kan kosta allt från 3kr/st upp emot 10kr/st beroende på vilken affär man köper dom i. Bästa pris får du om du pratar med folk som odlar hemma. Eller om du kan köpa större mängder.


71
2
Elvis211:

Tack för tipsen!

Nå, är här någon i Skåne som odlar och vilja sälja billigt till mig? ;)


71
2
Elvis211:

Handlar sker för att påbörja syrseodlingen idag, Dubian får vänta någon vecka =) Zophobas börjas i veckan.


356
177
krypet:

Tänker du odla Zophobas så är det bra att veta att larverna inte förpuppar sig när de är ett stort gäng som krälar ihop. Om de däremot får gnaga sig in i en korkbit eller liknande brukar de snällt förpuppa sig och bli fina skalbaggar. De allra snyggaste skalbaggarna brukar jag få av de larver som lyckas ta sig in i en korkbit i något terrarie där jag lagt in dem för att bli mat. Det tar ett bra tag innan de är vuxna - om det är veckor eller ett par månader vet jag inte riktigt.

 

Vissa lägger larverna en och en i små burkar. Det fungerar också, men jag tror det är större risk att det blir för torrt och då blir skalbaggarna lätt lite missformade och fula.

 

När en skalbagge är vuxen tar det ett litet tag innan den kommer fram.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 8
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild