Eurydactylodes agricolae, plötslig och oförklarlig död.. :(

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
2
astro:
Hej alla,
Jag har en sorglig dag idag, hittade en av mina Eurydactylodes agricolae honor (Belly) död på marken i terrariet i morse.. Hon hade inga skador på kroppen eller liknande och jag förstår verkligen inte vad som har hänt.. Tänkte se om det är någon här som någon aning om vad som kan ha hänt? Jag har varit noga med luftfuktighet, mat, osv. De får CGD och Herperschoise fruktpulver, och ibland jagar de rätt på en och annan hoppstjärt i terrariet. (Någon gång har de fått lite mosad banan också, men det var över en månad sedan.) Har inte heller hållit på och plockat ut dem eller något annat stressande. Terrariet är 30x30x45, inrett med epiweb-bakgrund, mossa som bottensubstrat, självbevattningssystem (som just nu är tömt och avstängt), ogiftiga växter samt lite grenar och en rot. 

Honan har varit lite tillbakadragen de senaste dagarna och t.ex. gått och gömt sig när jag sprayat terrariet eller sträckt fram mat (matar dem lite extra med en liten sked ibland, i samband med att jag byter/sätter in mat), men ingenting extremt. Hon brukar dessutom vara lite mer reserverad än de andra två i vanliga fall, så jag tänkte inte så mycket på det.
Kan det vara värmen..? Det slog mig att solen ev. lyser in tidigt på morgonen, där terrariet står nu .. Hanen har varit väldigt på och jagat efter båda honorna i princip sedan dag ett (fick dem i februari). Hade dem separerade en period så honorna hann återhämta sig. Nu bodde alla tre tillsammans igen, sedan ett par månader tillbaka. Kan det vara stress som tog henne kanske? Eller kanske något problem med äggläggning? (det finns en ganska stor möjlighet att hon var gravid).

Är verkligen jätteledsen över det här, och orolig över de två som är kvar eftersom de bor i samma terrarie, så uppskattar verkligen om ni har några råd eller tankar om vad som kan ha hänt. 

/Astrid

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Hej Astrid!

Beklagar. Det är alltid tråkigt när sådant händer, speciellt när det till synes inte är någon bra förklaring som ligger bakom.

Det är oerhört svårt att veta anledningen. Det jag skulle fundera på är om det är något som ändrat sig den senaste tiden. Du är lite inne på att värmen har blivit högre under sommaren. Har du koll på hur mycket det skiljer sig? I min lägenhet är det betydligt varmare nu på sommaren.
Har de fått någon annan typ av foder den senaste tiden? E.agricolae gräver väl ner ägg, så finns det möjlighet för honorna att gräva i lämpligt substrat för att lägga äggen?

Hursom, så får jag intrycket av att du har koll på deras miljö och behov, och det kanske helt enkelt är så att du bara haft otur. Försök att hålla koll på de andra två du har kvar, så att de är aktiva och äter som de ska.

Har tyvärr inga andra direkta råd att ge.

Lycka till!

 


5
2
astro:
Tack för input! Jag lutar mer och mer åt att det berodde på värmen.. Sökte runt lite i olika forum nu och fann att överhettning är en inte helt ovanlig dödsorsak för crested geckos, som i övrigt har i princip samma skötsel som e.agricolae. (En liten varning till alla här som har cresties!) 

Termometern i terrariet är inte särskilt pålitlig, så ska fixa en ny så fort jag kan! Jag bor visserligen i en hyfsat välisolerad lägenhet men det blir rätt så varmt här ändå nu när det är så pass varmt ute. Insåg även att morgonsolen lyser rätt in i terrariet (!) och om man sedan lägger till den extra värmen som kommer ifrån lampan i deras compact-top så vill jag inte ens tänka på hur svettigt geckosarna kan ha haft det.. 
Drog ned persiennerna med en gång i morse och där får dem stanna tills jag hittat en bättre plats för terrariet! Har även släkt deras lampa tillfälligt och funderar på att byta den mot LED-belysning under sommaren.

Mina två som fiinns kvar är fortfarande slöare än vanligt, men verkar äta och dricka ok båda två och reagerade med nyfikenhet på när jag började flytta runt med lampan. Så håller tummarna för, och uppsikt över, dem!

5
2
astro:
..just det, bottensubstratet. Sphagnum-mossa, tror jag det heter. Av vad jag förstod av förra ägaren hade de lagt ett gäng ägg i det innan och det hade gått bra. Men jag kanske borde sätta in någon typ av lägglåda ändå? (Om inte annat för att det blir lättare att hitta äggen..) 

903
509
Evanjeline:
I nödfall kan du använda kylklampar. 

Medlem i SHF
67
26
Sofie:
astro skrev:
..just det, bottensubstratet. Sphagnum-mossa, tror jag det heter. Av vad jag förstod av förra ägaren hade de lagt ett gäng ägg i det innan och det hade gått bra. Men jag kanske borde sätta in någon typ av lägglåda ändå? (Om inte annat för att det blir lättare att hitta äggen..) 


Jag har en liten lägglåda till min hona men hon har aldrig lagt ett ägg där i, min hane nrukar vara där mer än vad honan är.

303
150
SunshineGeckos:
Jag har persienner nerdragna, alla dörrar och fönster stängda tills solen går ner, och jag har aldrig upplevt att min lägenhet varit så sval.

By the way, beklagar det som hände din ödla. :(

5
2
astro:
En liten uppdatering: mina kvarvarande hona och hanen verkar pigga och friska :) 

Imorse kunde jag dock inte hitta honan..! Terrariet var stängt och låst och jag dubbelkollade så att toppen var på ordentligt. Sedan började jag systematiskt lyfta ur all inredning. Då visar det sig att de små knäppisarna har grävt en gång och en dold grotta i mossan under en stor rot dem har i terrariet...!! Hela vägen ned till terrariets falskbotten hade dem grävt! Där inne låg honan (Bolivia), välmående, tillsammans med 7 ägg..!

Dessvärre var det bara ett ägg som inte såg ruttet ut. Men ett ägg känns ju kul iaf! Plus att det förklarar varför jag inte hittat några ägg än trots att jag sett flera parningar.. Antagligen har både Bolivia och Belly (honan som gick bort) grävt fram och krånglat sig ned i den där grottan för äggläggning. Jag helt förundrad över vad dem kan hitta på när man inte kollar på! 

5
2
astro:
..och tack för alla snälla och hjälpsamma kommentarer!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild