Fotorekvisita utomhus

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1662
779
fluffis:
Konstnärlighet/kreativitet är inte min starka sida. Har någon tips på hur man kan få bra foton på ormarna utomhus? Nu när det är strålande fint väder så tänkte jag passa på tänkte jag. Några ormar är "snälla" men några är helt tokiga och kommer att bli galna om någon håller i dem :) Detta är inget jag gör särskilt ofta så om jag väl ska göra det så vill jag ha det planerat och upplagt för att det ska bli bra bilder.

Trädgården är inte särskilt stor och består mest av tråkigt gräs och häck. Har dessutom en rabatt med lavendel. Jag har ett träd (ask) där jag har fotat några ormar men det blev inte jättebra eftersom bakgrunden "bakom" trädet blev brokig. Dessutom ringlade ormarna runt så jag kom ur fokus hela tiden och höll på att bli tokig :)

Jag har en gren som man kan hålla i där de "snälla" ormarna kan ringla och det går att gå runt med den och testa olika bakgrunder. Sen har jag ormar som nog inte är sugna på att stanna på grenen alls. Hur i hela friden ska jag lyckas fota dem? :)



198
112
MoreliaMikael:

Är inte ormexpert, men något jag vet är att ormar samt de flesta andra reptiler blir "sega" då de kommer i kontakt med kyla, därav dvalperiod.

Du kan ha en kylväska som är någolunda kall, med en filt/handduk på. Då ormarna känner av kylan med sin buk då de blir placerade på handduken så blir de nog inte så tokiga. Då får du upp djuren på ett pedistal för fotografi också.


Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:
Det är ingen bra idé att kyla ner sina reptiler inför fotografering :) 

198
112
MoreliaMikael:

Haha nej alltså jag menade inte att kyla ner dom totalt, menade bara att om kylväskan har sitt skydd på sig, så brukar det bli en något svalare temperatur än utomhustemperaturen, därav en svalkande effekt.

Menar absolut inte att hon ska istida dom små stackarna :<


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Du skulle kunna lägga något över ormarna (Typ en ormhandske eller hatt) tills de lugnat ner sig för att sedan lyfta bort det och fota.
Det blir såklart svårare att få dem sittandes still i en gren däremot.

88
72
gebon:
Dubbelhäftande tejp kanske:) Enklast är väl att någon annan håller koll på dem medans du plåtar. Då slipper du ju dessutom ev, bett av de mindre hanteringsvana individerna:)

Medlem i SmHF
143
128
PinupZombie:

Ringla ihop dom under en hatt/svetshandske/något med lite tyngd som täcker ormen, och ha gärna en medhjälpare som kan agera "avtäckare" och se till att ormen håller sig under vad ni nu använder. 

Efter en stund brukar dom tröttna på att försöka dra iväg om man lägger över dom hela tiden, och man brukar kunna få till bra bilder. 


1662
779
fluffis:
Tack för tipsen!
Ja, min man får vara med och hålla. Han brukar bli indragen i det mesta :) Ska prova det där med att täcka över och sen lyfta snabbt... samtidigt som kameran är redo.

Vårt gräs ser inte särskilt snyggt ut. Någon som har tips på något som kan ligga under ormen som blir snyggt? Jag vill helst använda något som ser hyfsat naturligt ut. Har provat med en handduk en gång men det blev väl sådär... Jag har iofs ett snyggt utomhusbord som jag kan prova att använda. Täckbark kanske kan bli bra också förresten. Jag kom nyss på att vi har ett ganska så nyplanterat träd med täckbark runt som dessutom är inhängnat med en låg träkant. Det får jag prova! :) Börjar klia i fingrarna nu men måste vänta tills ikväll när maken kommer hem :)

198
112
MoreliaMikael:
Rabarberblad gör sig bra för foton har jag erfarat!

1662
779
fluffis:
Rabarberblad kan nog bli snyggt. Får se om jag får tag i några stora fina när jag är hemma hos svärmor nästa gång :)

Idag var det nästan för varmt för att vara utomhus med ormarna (kommer jag någonsin att säga så igen? :))... men framåt kvällen ställdes ett bord med "stenmönster" på plats och jag tog ut två ormar för att fota. Egentligen ville jag fota mina oranga råttsnokar men de ville inte ens komma ut ur terrarierna och jag ville inte bråka alltför mycket med dem så jag började med en grön råttsnok som inte ville vara still en sekund. Hade en keps som jag lade honom under och sen lyfte jag på kepsen snabbt men istället för att få en snygg posering med ormen på bordet så satt ormen fast i kepsen och följde med upp.

Jag ville gärna fota ormarna eftersom jag tycker det är kul men min man hade lite svårt med ormen så det dröjde inte länge förrän vi fick byta så han har tagit nästan alla foton. En annan orm som fastnade på bild är min albino svarta råttsnok. Hon är snäll och enligt mig en av mina snyggaste ormar :)

Jag bjuder på två bilder. En av de allra första på min gröna råttsnok, den har jag själv tagit. Blev lite mörk men annars rätt okej. En annan bild är på min svarta råttsnok och mig :)






Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild