Mitt första bygge - med bilder

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7

376
359
a6lex:
SgtDeepshit skrev:

Så två stycken på 6500K gör susen alltså?

Då kommer det växa som satan!

198
112
MoreliaMikael:

a6lex skrev:

Då kommer det växa som satan!

Så man klarar sig alltså på enbart 6.5K?

Jag trodde man behövde rött ljus också för blommande växter, t.ex att du har en på 2.8K och en på 6.5k?


376
359
a6lex:
SgtDeepshit skrev:

Så man klarar sig alltså på enbart 6.5K?

 

Jag trodde man behövde rött ljus också för blommande växter, t.ex att du har en på 2.8K och en på 6.5k?


En lampa med 6500k innehåller rött ljus, annars kan det inte bli vitt. För att det ska bli vitt behövs: grönt, rött och blått, de så kallade RGB :)

198
112
MoreliaMikael:

a6lex skrev:

En lampa med 6500k innehåller rött ljus, annars kan det inte bli vitt. För att det ska bli vitt behövs: grönt, rött och blått, de så kallade RGB :)


Man lär sig nytt varje dag! Första gången jag kör något sånt här.

Har bara kört akvarium innan, och då har jag i princip bara tagit två av den rekommenderade sorten för sötvatten :P


198
112
MoreliaMikael:

Nu har man fixat den lilla vattendelen i akvariet. Var ett helvete att silikona fast det på plats, och jag befarar den dagen jag behöver ta bort det med T-röd och skit. Menmen.

Kapaciteten blev ca 50 liter, vilket är fördelat över en ca 80cm x 20cm yta (uppskattningsvis).

Vattenhöjden är bara en 15 cm, så jag kommer inte direkt trycka ner malawiciklider eller oscarciklider där.

Får bli små, färgglada fiskar som hellre trivs i en lång simsträcka horisontellt.
Pump samt en speciell grotta som kamoflerar både doppvärmare och pumpen är monterad.
Imorgon kommer jag få min tropiska sand, som är vit och finkornig, samt mina nya lysrör.
Kommmer bilder senare :)

Nu till min senaste fråga! Bottensubstrat. Jag tänkte ju ha ett tropiskt tema, så vad jag hade tänkt köra är en blandning av Exo-terra plantation soil, torkad sphagnummossa, orkidébark samt en liten blandning av sand och kaktusjord.

Låter detta bra tror ni?


2966
1644
Hoggaforfan:
SgtDeepshit skrev:
Nu har man fixat den lilla vattendelen i akvariet. Var ett helvete att silikona fast det på plats, och jag befarar den dagen jag behöver ta bort det med T-röd och skit. Menmen.

Kapaciteten blev ca 50 liter, vilket är fördelat över en ca 80cm x 20cm yta (uppskattningsvis).

Vattenhöjden är bara en 15 cm, så jag kommer inte direkt trycka ner malawiciklider eller oscarciklider där.

Får bli små, färgglada fiskar som hellre trivs i en lång simsträcka horisontellt.
Pump samt en speciell grotta som kamoflerar både doppvärmare och pumpen är monterad.
Imorgon kommer jag få min tropiska sand, som är vit och finkornig, samt mina nya lysrör.
Kommmer bilder senare :)

Nu till min senaste fråga! Bottensubstrat. Jag tänkte ju ha ett tropiskt tema, så vad jag hade tänkt köra är en blandning av Exo-terra plantation soil, torkad sphagnummossa, orkidébark samt en liten blandning av sand och kaktusjord.

Låter detta bra tror ni?


Silikon är enkelt att dra väck när det härdat och lämnar inga spår. 
Jag har lykttetror, grön bågciklid och en pansarmal i mitt med samma volym och djup och de verkar trivas. 

Ja den blandningen lär fungera även om den känns något avancerad för min del, torv och kaktusjord fungerar bra till regnsnskog och sand till öken. Ja så lecakulor i botten med planteringsduk.
Beror ju helt på vad du vill ha med och vad du vill ha det till. Torv med jord runt växterna fungerar bra det med.

198
112
MoreliaMikael:
Nere till vänster på bilden ser ni en stenvägg som har fäste till doppvärmaren på baksidan. Bredvid den är grottan som ska ha pumpen kamouflerad i sig. Leca är på plats. Allt som återstår nu är att hitta något ställe i stockholm som säljer exo terra plantation soil.

198
112
MoreliaMikael:

Ytterligare uppdatering! Motgångar har kommit, så nära mållinjen.
När jag skulle byta mina lysrör så märkte jag att hållaren för lysrören (där man skruvar fast) lossnade på ena sidan...

Så hållaren hängde ut med två löst sittande kablar i sig. Kablarna åkte t.om ur när jag kom åt den. Tryckte tillbaka kablarna, och klickade fast lysröret och höll det stabilt med handen, och det funkade (att det lyste alltså).

På bilden ser ni den sidan som är "bra". På andra sidan så hänger fästet pilarna pekar på totalt. Dvs hängande läge, vilket lämnar ett hål med två kablar som går in i armaturen.

Nu är frågan, hur fan gör man. Detta är en 150cm inbyggningsljusramp, G13, 36W som tar 120cmlysrör. 
Jag har silikonat fästet, och tejpat fast det för att se om det i stelnat läge grejar det.

Här är strukturen på ljusrampen. Den ligger som sagt i flyttbart läge i mitten av topplocket, mellan två skivor som kompletterar den täckande plasten.
Änden av ljusrampen på båda sidor har en skena, som går ner i skåran på akvarietoppen






Hela akvariet är ett väldigt fint akvarium, komplett med möbel samt träpaneler.

Ett komplettpaket från Polska märket Wromak. Locket med armatur etc är deras Exclusive-modell, och inte standardmodellen med formad plast.
Företaget verkar inte ha återförsäljare i Sverige, och då jag googlar kan jag inte hitta dessa ljusramper för att köpa.
Kan man använda annan ljusramp? Juwel har ju liknande, borde inte dessa funka om de har samma mått?

Behöver jag ens byta ljusrampen, eller kan jag laga den? OM silikonet nu fäster och det lyser, vågar man fortsätta?

Känns lite småläskigt då man stått och tryckt fast kablar i hållaren, men samtidigt var ju kablarna intryckta så till att börja med, de sitter lösare bara.

Tips tack!


198
112
MoreliaMikael:

Så! Ny uppdatering! Mycket har hänt!
Jag komplett tog bort vattendelen. Efter två lager med epotex, samt 3 lager med silikon så fanns det fortfarande läckor, och vattennivån efter jag fyllt på med sand blev ca 6-7cm.

Plan B är att enbart ha "land" i akvariet, vilket jag kommer skapa med en blandning av Exo Terra Plantation soil, kaktusjord, sphagnummossa med Dusks mossmix ovanpå.

Fixat ett ventilationssystem nu. Köpte en adapter på Claes Olson som vid 12V kan leverera 1ampere.

Köpte 3 axialfläktar, där de två små står för in/utsug och den stora för luftcirkulation inuti terrariet.
Snittade kablarna, lödde ihop och har säkrat de nakna kablarna med krympslang.




Såhär ser terrariets ram ut. Vid hålet på vardera sida kommer fläktarna sitta.


Tadaaaaaaaaaa!



Filade ner en liten skåra på båda sidor i topplocket med en rasp. Där kan nu kablar säkert gå genom, för att inte behöva gå genom hålen som nu fläktarna blockerar. Man får jobba med vad man har!



Införskaffat lite växter som en start! 



Min absoluta favorit hittills är den vänstra. Silverblad heter denna växt. Starkt lila undertill, och har nästan som en glittrande, silvrig samt grön ovansida.

Såhär ser vi ut just nu! Ska integrera fläktar lite bättre. 
Marken ska få ett extra lager med plantation soil samt jord, och sedan få sig en rejäl omgång med mossmix. 
Murgrönan passade perfekt i hålet som jag reserverade för krukstorlek.
Har beställt lite Bromelior(stavning?), lianer samt extra mangrovrötter.
Orchidéer planeras också att implementeras.
Jag är skitsugen på en fogger, men vet inte ännu hur jag ska fixa detta. Kanske skapa en liten vattendel i mitten av terrariet, eller ha den ståendes ovanpå med en slang ned i locket så det faller längs väggen. Vet inte ännu.

Glad iaf över att fläktarna har en säker effekt som kan täcka ca 3 gånger så stor yta som de faktiskt agerar på.
All good!



Medlem i SHF
3978
4996
Jonas_:
Riktigt snygg bakgrund, kommer bli kanon det där när det är mer grönt och så :) Stiligt gjort!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild