Såhär ser nu hela grejen ut!
Det ser väldigt grått ut, men eftersom jag tog bilden från denna vinkel i mörker till ljus så var det ganska fattigt med färg som kom igenom glaset.
Har också installerat falsk botten som ska fungera som filtreringssystem för övervattning Smiley smile
Nu kvarstår en glasfibermatta, aktivt kol som luktfiltrerare, bottensubstrat, växter samt möjligen djur.
Har installerade växthuslysrör, 2 x 120cm på 36W GRO-LUX.
Kan även tillägga att det ska på ett vattenresistent lack som heter Epotex (2komponentslack). Detta kommer också ge en fin finish, samt jämna ut de små texturer som sticker ut just nu, dvs jämna ut allt.
Jag har dock lite frågor. Jag skulle vilja ha ett sub-tropiskt klimat, med en temperatur som inte är allt för varm, hög luftfuktighet samt gärna ett täcke av mossa på marken.
Har gröna fingrar och har flera bonsaiträd som skall integreras i små krukor, så de tar upp fukt men inte tillåts växa till sig mer. Om jag t.ex vill ha mossa över marken så det ser ut som gräs, hur ska jag göra då?
Funderat på att köpa Sphagnummossa i en mossmix som man tydligen ska lägga i mixern med vatten och sedan applicera på den fuktiga marken. Hade inte tänkt ha vatten som går genom bottensubstratet, utan bara fuktig jord.
Några tips?
PS: Vill också tillägga här i senare tid att det jag kallar för "cement" är en cementmix som kallas för Klinkerfog. Finns i många färger, så jag lyckades därför få basfärgen jag ville ha redan från den processen. Alltså slapp jag måla mörkt till att börja med.
Klinkerfog var lätt att mixa, använda samt gav bra textur.
.jpg)