Syrsorna rymmer

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

35
9
Karkka:

Hur kan dessa odjur rymma när behållaren är en exoterra plastlåda, syrsorna är fullvuxna och venthålen är så små att knappt en mygga tar sig in, men dessa syrsor dom kan minnas rymma.

det sitter även en ålastlucka i locket som jag knapp får ner handen i så att dom skulle rymma när jag slänger dit lite mat tror jag inte. det bör man ha märkt. Tur i otur att de spelar då kan man leta rätt dem.

205
203
Micke_E:
Det kan inte vara så att djuret inte äter upp alla och de rymmer från terrariet? 

35
9
Karkka:

Fågelspindeln som syrsorna är till tar dem direkt-

Medlem i SHF
4003
5033
Jonas_:
Har man en helt rymningssäker låda kan dom omöjligt rymma så antingen är det hål i din låda, eller så rymmer dom från terrariet (brukar vara den vanligaste orsaken till rymmare). Köp en hammarplastlåda istället och gör några ventilationshål och du har en totalt rymningssäker låda :-) exo-terra ger jag inte högsta betyg. Lycka till!

544
424
Gibblo:
Jag vet inte, vi här hemma brukar inte bry oss värst mycket. Ibland hittar man syrsor på rätt märkliga ställen, för ett tag sedan hoppade ut en syrsa ur min tjejs handväska när hon var på jobb haha. Förklara det på rasten!

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
De är ganska duktiga på att rymma, och man blir förvånad över hur de kan ta sig ut och till platser. Jag hittade en på diskbänken en gång. Den lär ju inte kunnat hoppat dit, och hur den kunnat klättra upp vette tusan.

Vilken exo-terra plastburk är det du har? 

2048
773
psyjoh:
Jag har samtliga av mina olika insektsarter i hammarplastlådor med både små borrade hål och aluminium nät som ventilation. Omöjligt för dem att rymma tycker jag. Ändå hittas dem lite överallt. Jag o frugan provade en kväll att sätta alla lådor i en fyrkant på golvet och la ett brett band med silvertejp upp och ner runt om. På morgonen var där nog ett 10 tal kackerlackor. Detta var ryssar som hade lyckats ta sig ut ur riktigt små hål, inte så trevligt. Så nu kör jag endast med aluminium nät i deras låda. 
Hittar även en och annan av mina väsar och dubia nymfer ibland och dem förstår jag inte hur de lyckats ta sig ut då det är ca. 10cm upp till kanten på lådan och all ventilation sitter i locket. 
Nu när jag byggde mina nya terrarie så gjorde jag ett eget till alla foderlådor som står i botten. Kommer köra med insektstejp runt kanterna på det så då bör inga lyckas ta sig utanför det. 

35
9
Karkka:

Jag de mindre lådorna av dessa www.exo-terra.com/en/products/faunarium.php

Eftersom jag bara har en spindel som jag ger syrsor till så ser jag ju att den tar syrsona. Syrsorna är nästan fullvuxna och venthålen är rättt små.

En gång hade jag en syrsa som jag hittade i kackerlackslådan. och där är venthålen runt 5 mm med lock.

Verkar som att de är experter på att rymma.

39
60
Ahling:
Hmm. Detta gör mig fundersam. Har hittat EN dubianymf död i hallen en gång. I övrigt har ingenting någonsin rymt, syrsa, kackerlacka, mask eller larv. Då har jag ändå verkligen inga ventilationsnät eller liknande. Har spontant gjort lite hål i olika storlekar utan att tänka supermycket på rymningsrisk. Hänt att jag uptäckt att lock inte är påsatt ordentligt hos syrsor och allmänt inte varit överdrivet noga. Har väl antagligen haft tur då... Jag har alltid tänkt att insekterna inte borde vara så intresserade av att rymma eftersom deras mat och vätska (och värme för vissa) finns just i deras tänkta boende. Personligen skulle jag inte bli speciellt uppspelt om någonting skulle rymma lite någon gång, men frugan och gäster kanske inte skulle tycka det var så trevligt, så får nog ta och säkra lite extra då bara för att vara säker :)

2048
773
psyjoh:
Ahling skrev:
Hmm. Detta gör mig fundersam. Har hittat EN dubianymf död i hallen en gång. I övrigt har ingenting någonsin rymt, syrsa, kackerlacka, mask eller larv. Då har jag ändå verkligen inga ventilationsnät eller liknande. Har spontant gjort lite hål i olika storlekar utan att tänka supermycket på rymningsrisk. Hänt att jag uptäckt att lock inte är påsatt ordentligt hos syrsor och allmänt inte varit överdrivet noga. Har väl antagligen haft tur då... Jag har alltid tänkt att insekterna inte borde vara så intresserade av att rymma eftersom deras mat och vätska (och värme för vissa) finns just i deras tänkta boende. Personligen skulle jag inte bli speciellt uppspelt om någonting skulle rymma lite någon gång, men frugan och gäster kanske inte skulle tycka det var så trevligt, så får nog ta och säkra lite extra då bara för att vara säker :)

De är oftast gömde så svart atthitta dem när de rymt. Det skulle vara om man stöter på i tex en klädhög eller såringande över golvet när det är nersläkt på kvällen osv.
De är ju oftast bara framme nattetid. Så har det varit här iaf. 
Min son skuöle ut o spela fotboll en dag och tog på målvaktshandskarna, han fick lite smått panik då där var en ?ysk kackerlacka i handsken hehe ;)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild