Kungspyton normal?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

347
220
Newton:

Vill egentligen bara kolla läget, men jag funderar över en sak.

Jag har letat längre nu efter en normalfärgad kungspytonhona.
Behöver inte vara juvenil, utan en frisk, normalfärgad hona bara, inget konstigt.
Men, jag verkar ha lättare att få tag på ett djur om jag ska ha någon udda färg...

Bor jag på fel ställe (Uppland)?Råder det brist på normalfärgade honor?
Jag har inga problem att åka en liten bit, sålänge säljaren är villig att möta mig på vald tågstation.. För rätt orm kan jag tänka mig att åka till Borås om så skulle vara..

Annars håller jag mig gärna till Gävle-Stockholm, som jag tycker ändå är en rätt stor sökradie.. Men gått bet. Kollat igenom vissa annonser och det verkar som att de flesta är långt nere i Skåne, lite längre bort än jag vill åka "bara" för att hämta en orm..

Bara en fundering jag har.. :)


1662
779
fluffis:
På ett sätt känns detta väldigt positivt, för denna typ av orm som kanske inte är så populär alla gånger. Ormar som är svåra att få tag i blir automatiskt mer värda, om det finns en marknad (köpare) för dem förstås :) Dessutom gör det ont i hela mitt hjärta när jag ser ormar bland annonserna om och om igen, som aldrig blir sålda. Hellre då att man får leta lite :)

Jag vet inte hur länge du har letat men i detta fall kanske det helt enkelt är så att ingen säljer en sådan här orm just nu. Det är nog större intresse för färgvarianter inom den här arten precis som du säger. Många vet säkert om att det är en stor "risk" att ta sig an en orm som kanske inte är så populär. Vem vet om man verkligen har möjlighet att behålla ormen under alla sina (40) levnadsår och går den att sälja eller ge bort om man själv inte kan ha den kvar längre?


Förr eller senare dyker säkert ormen upp, som du vill ha! :)  Det är kanske lättare att annonsera efter en orm i samband med en mässa? Har du provat det? Nu är jag en glad skåning som bor i "ormlandet", vilket jag är tacksam för :), men i närheten av dig finns de två mässorna i/runt Stockholm, samt den i Sala, som går varje år.

347
220
Newton:
fluffis skrev:
På ett sätt känns detta väldigt positivt, för denna typ av orm som kanske inte är så populär alla gånger. Ormar som är svåra att få tag i blir automatiskt mer värda, om det finns en marknad (köpare) för dem förstås :) Dessutom gör det ont i hela mitt hjärta när jag ser ormar bland annonserna om och om igen, som aldrig blir sålda. Hellre då att man får leta lite :)

Jag vet inte hur länge du har letat men i detta fall kanske det helt enkelt är så att ingen säljer en sådan här orm just nu. Det är nog större intresse för färgvarianter inom den här arten precis som du säger. Många vet säkert om att det är en stor "risk" att ta sig an en orm som kanske inte är så populär. Vem vet om man verkligen har möjlighet att behålla ormen under alla sina (40) levnadsår och går den att sälja eller ge bort om man själv inte kan ha den kvar längre?


Förr eller senare dyker säkert ormen upp, som du vill ha! :)  Det är kanske lättare att annonsera efter en orm i samband med en mässa? Har du provat det? Nu är jag en glad skåning som bor i "ormlandet", vilket jag är tacksam för :), men i närheten av dig finns de två mässorna i/runt Stockholm, samt den i Sala, som går varje år.


Jag ska ner till Kristianstad i augusti.  Och hoppas på napp där! :)
Jag har inte letat så länge egentligen, en månad kanske. 
Har inte bråttom, och förstår att det går i vågor. 
Hoppas jag hittar en fin tjej snart!

1662
779
fluffis:
Newton skrev:


Jag ska ner till Kristianstad i augusti.  Och hoppas på napp där! :)
Jag har inte letat så länge egentligen, en månad kanske. 
Har inte bråttom, och förstår att det går i vågor. 
Hoppas jag hittar en fin tjej snart!


Oj, nä en månad var inte länge. Man får ha lite extra tålamod i den här hobbyn, hehe :)
Lycka till i Kristianstad!

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Med tanke på morf-aveln på de vanligare arterna så blir det nog svårare och svårare att få tag på en normalfärgad.
Går det tillräckligt långt så blir det unikt med normalfärgade med rena linjer.

Nu tror jag inte att det bör vara några direkta problem med att få tag på en normalfärgad kungspyton, utan du kanske helt enkelt haft otur med att hitta någon i närheten.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild