Vilda insekter som mat?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

32
12
Emma:
Nu när det är sommar och varmt finns det ju mängder av olika insekter utomhus. Och, om man tänker efter, massor med gratis ödlemat! :) Så jag undrar om det finns någon som brukar matar med vilda syrsor alternativt andra insekter? Är vilda insekter farligt för reptilerna eller funkar dem bra som mat? vilka isådanafall?

Någon som vet?

49
11
MysanL:
Jag har hört att man inte ska mata de med djur utifrån som bor i jorden, för de har så mycket tungmetall i sig.

2048
772
psyjoh:
Allt under jord och nära trafikerade vägar kan du skippa. Resten går bra. Mina barn brukar gå ut o fånga insekter till våra skäggisar. 

903
506
Evanjeline:
Jag hade varit väldigt försiktig om jag bott i en stad, med alla bekämpningsmedel. Jag bor ute på landet och brukar fånga insekter hela vår/sommar/höst när det är möjligt. Variation är alltid bra! Men som andra sagt, skippa gråsuggor, daggmaskar och annat under jord som lätt samlar på sig tungmetaller och annat skit. Om du vill mata med dem får du fånga och föda upp. Annars funkar nog det mesta som de är berädda att äta. Håll dig borta från uppenbart giftiga saker som getingar, bin och humlor. Stanna även borta från steklar. Eftersom jag har små geckos brukar jag mest fånga de små flygande insekterna, men det finns massa alternativ. Gräshoppor är lätta att fånga till marklevande djur.

2048
772
psyjoh:
Olika malar och nattfjärilar är både lätta att fånga och uppskattade som foder. 

32
12
Emma:
Så de flesta insekter funkar alltså, utom de som lever under marken? Bra att veta! Har fångat syrsor/gräshoppor nu de senaste dagarna och det är tydligt uppskattat, så nu kanske jag kan variera med lite andra insekter också :)

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Visst kan man mata med diverse håvade kryp, bra med variation som redan nämnt. En slaghåv på en äng eller liknande brukar ge gott resultat. En del skalbaggar, larver m.m. kan smaka illa eller vara mer eller mindre giftiga men det brukar ödlorna reda ut bra själva - det som inte smakar bra äter de inte. Undvik dock de allra vildaste insekterna och ta istället de som är lite lugnare ;) (F.d. Snokenredaktören Roger Halvarsson skrev en intressant ledare om begreppet "vild" för ett par år sedan som jag inte kan undgå att tänka på när man pratar om "vilda djur").

När det gäller syrsor förekommer bara två arter i Sverige - hussyrsan (Acheta domestica), som man även brukar kunna köpa som foder och främst förekommer inomhus eller på soptippar i vårt klimat, samt mullvadssyrsan (Gryllotalpa gryllotalpa) som är rödlistad och ovanlig. Det du fångat är mer troligt gräshoppor eller vårtbitare.


903
506
Evanjeline:
Tänk bara på att malar och nattfjärilar är ganska feta, så ge inte allt för mycket av den sorten.

2048
772
psyjoh:
Evanjeline skrev:
Tänk bara på att malar och nattfjärilar är ganska feta, så ge inte allt för mycket av den sorten.

Vad jag kunde läsa så har fjärilar, larver som fullt utvecklade, högt näringsinnehåll när jag sökte lite snabbt. Ögnade bara igenom ett par länkar snabbt när jag googlade då jag är på jobb. Kanske finns en bättre källa?
Vet jag la upp en länk med detaljerat näringsinnehåll för de vanligaste foderinsekterna förra året men kunde inte hitta den. 




1
0
matej:
Hej kan min skäggis äta bin?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild