Uppfödning liten skala - råttor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

347
220
Newton:

Om det redan finns en tråd om detta ber jag gärna om en länk.
Min sökning visade ingen, men kanske använde fel nyckelord

Nåväl.
Ni som föder upp råttor.. Funkar det att ha i liten skala, eller är det bäst att go all in..?
Har tankar på att föda upp råttor, men undrar lite hur man smartast gör. De kräver ju rätt stora ytor så tänkte mig en liten skala.. Vart börjar man, vilken ras osv..? (behöver själv råttor på 250-400g
Sen undrar jag hur man smartast avlivar dem, hårt slag mot skallen eller CO2?

Vet att det säkert finns massor med info på google, men jag finner det oftast lättare och mer utförligt om man får veta "direkt från källan"

Detta gäller alltså FODERDJUR, ej husdjur :)



115
168
JTGeckos:

Ska du hålla det i en mindre skala är det nog mer ekonomiskt att köpa råttor, speciellt om du vill få upp dom i 400g. Dom kommer äta MYCKET innan dom är i den storleken och då blir det tyvärr dyrt.

Men jag personligen tycker det är kul att föda upp gnagare så det spelar inte så stor roll för mig :-) Jag har ganska många dock så det går jämt upp ekonomiskt... (Råttor, möss samt nataler föder jag upp)

Labburar funkar bra om man inte vill köra på större burar.. Använder mig också av såna där stora vita plast tankar som bönderna använder till att sprida gödsel eller liknande på åkrarna. Såga av toppen så har man en perfekt balja till ett gäng avelsdjur eller ungar under uppväxt. Tror dom är på en kubik (1x1x1m)

Nataler skulle jag fundera på om man inte gillar lukt. Dom blir inte lika stora som råttorna men dom luktar absolut ingenting vilket råttorna brukar göra ganska snabbt så det är mycket städande... :-)

Avlivning funkar med båda metoderna du nämnde, är man lite blödig är inte nackning att rekomendera..

mvh

 


347
220
Newton:

Tack för ditt svar!

Behöver ju möss också förvisso..
Och är väl inte i behov av större mängd råttor än.. Men planer på fler ormar finns ju så man får ju se hur mycket som behövs ;)

Men bra att kika runt lite också, ifall andan faller på!


114
73
Lunde:
Bara en fråga av ren nyfikenhet: Finns det en gräns för hur många gnagare man kan hålla och avliva för foder som privatperson utan att det kräver utbildning och/eller tillstånd från jordbruksverket?

347
220
Newton:

Borde ju stå där, på deras hemsida..
Ska kika närmare på allt sånt om en uppfödning nu blir aktuellt :)


1662
779
fluffis:
Lunde skrev:
Bara en fråga av ren nyfikenhet: Finns det en gräns för hur många gnagare man kan hålla och avliva för foder som privatperson utan att det kräver utbildning och/eller tillstånd från jordbruksverket?


Bara om du ska sälja dom, som jag har fattat det.

230
185
Humi:
Newton skrev:
Sen undrar jag hur man smartast avlivar dem, hårt slag mot skallen eller CO2?


Kommer du upp mot en större skala så är det CO2 som gäller, du får inte avliva med slag när det är många som ska avlivas. Vart grännsen går är fall till fall, prata med JBV för att vara säker. 
Dock så har dom inget bra svar på hur man ska avliva ungar på under 10 dagar. Inte legit i alla fall :>

Lunde skrev:
Bara en fråga av ren nyfikenhet: Finns det en gräns för hur många gnagare man kan hålla och avliva för foder som privatperson utan att det kräver utbildning och/eller tillstånd från jordbruksverket?


Det finns ingen riktig gränns. Men du lämnar "hobby" kategorin efter några enheter. 

Licens behövs efter det och den kräver att du blir besiktigad för att du ska hålla mått samt en bra arbetsmiljö. 
Licensen kommer du behöva för att kunna sälja som företag till djuraffärer och liknande. Om inte affären har ett visst tillstånd från JBV, vilket dom normalt inte har som jag förstått det. 



1662
779
fluffis:
Newton skrev:
Om det redan finns en tråd om detta ber jag gärna om en länk.
Min sökning visade ingen, men kanske använde fel nyckelord

Nåväl.
Ni som föder upp råttor.. Funkar det att ha i liten skala, eller är det bäst att go all in..?
Har tankar på att föda upp råttor, men undrar lite hur man smartast gör. De kräver ju rätt stora ytor så tänkte mig en liten skala.. Vart börjar man, vilken ras osv..? (behöver själv råttor på 250-400g
Sen undrar jag hur man smartast avlivar dem, hårt slag mot skallen eller CO2?

Vet att det säkert finns massor med info på google, men jag finner det oftast lättare och mer utförligt om man får veta "direkt från källan"

Detta gäller alltså FODERDJUR, ej husdjur :)




Råttor är bra foder och de växer snabbt tycker jag. Verkar vara rätt storlek till dina djur.

Avlivning med koldioxid är ett bra och enkelt sätt men kräver lite träning om man ska få till lagom med gas så att de somnar mest bekvämast. Däremot ungar under 10 dagar får man inte gasa.

Råttorna kräver rätt så stora burar, åtminstone som sällskapsdjur. Jag har inte hittat något annan information om hur man kan hålla råttor t.ex. i labburar. Är de inte rätt små?

I mitt fall när jag hade råttor så kanske jag gjorde fel som köpte "sällskapsråttor". De var grymt sociala och stod och hoppade och ville ha godis och kel så fort jag gick förbi och det blev snabbt råttorna som tog över hemmet här :) Alldeles för gulliga och sällskapliga djur för min smak :)

En annan nackdel är att deras bajs kan lukta rejält illa och jag lyckades aldrig få bukt med det även om jag köpte dyrare råttfoder som skulle motverka lukt, så att ha dem i ett förråd/uthus kan rekommenderas.

Råttor tillhör den där kategorin med pälsdjur som lätt kan ge allergiska besvär som katter och hästar gör.

Själv har jag gerbiler numera, dels för att de är i bättre storek som foder till mina ormar, jag är inte allergisk mot dem och de luktar inte. De är heller inte särskilt sociala med mig och är rätt så nöjda med att umgås med sin egen familj :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild