Min första DIY, inredning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

64
11
Tasmanen:
Idag började jag på mitt första Do It Yourself projekt, det blir en grotta till terrarium med skogstema. Lägger in lite bilder under arbetets gång :)

Fram med frigolitskivan som jag först ritade ut grottans storlek och form på. Sedan skar jag snett med mattkniv. Jag hade dessvärre ingen värmeskärare, det får bli ett senare inköp... så det blev lite smuligt.

64
11
Tasmanen:
Jag upprepade detta steg gång på gång och fick ut tre bitar grotta på samma frigolityta, om ni förstår vad jag menar.
Genom att jag skar diagonalt blev det en sluttning och det blev en överlappningsyta på bitarna som kunde limmas ihop.

64
11
Tasmanen:
Fjärde biten ville jag ha i nästan samma storlek som den tredje för att göra grottan lite djupare, så den skar jag ur resterande frigolit. Jag valde att sätta öppningen till grottan mitt fram för att lätt kunna se in om ev framtida ödla ligger där inne.

64
11
Tasmanen:
Sen putsade jag lite inuti grottan för att ge mer plats och limmade ihop bitarna med trälim, hoppas detta lim är ok, jag vet att Hoggan brukar tipsa om trälim men det kanske finns olika sorter... 

64
11
Tasmanen:
Till sist gjorde jag en trolldeg som jag formade en trärot av. Nu står den på tork. Fortsättning följer när jag inhandlat material för nästa steg och degen torkat helt.

2048
773
psyjoh:
Blev snyggt med trolldegen :)

2048
773
psyjoh:
Många ödlor gillar att ligga trångt i sina grottor,  framförallt marklevande geckos så du kan kan sätta en liten hylla eller något inuti så den kan bulla ihop sig där. 
Jag brukar även ha öppningar inåt i terrariet så de ej störs av oss som är utanför,  obland har jag två öppningar och en är då utåt. 

64
11
Tasmanen:
Tack ska du ha, ja själva grottan är ju inte så snygg ännu men den ska bli ;)
Det knepiga är att jag inte bestämt vad för slags reptil som ska ha grottan. Hur tänker du dig hyllan? Man kan ju bara lägga in en sten som gör grottan trängre om reptilerna är små. Anledningen att öppningen är utåt är att besökare ska kunna se vad som ligger där inne, lite trist om terrarierna ser tomma ut.

64
11
Tasmanen:
Kanske skulle göra en öppning till på vänstersidan...är det bättre med fler öppningar?

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Smart, ser nice ut.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild