Groda för nybörjare?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

48
26
Sollien:
Hej, skulle vilja ha en groda lite längre fram i tiden och funderar på vilken groda som är bra för nybörjare? E sugen på en Korallfingergroda och tycker pilgiftsgroder är riktigt fräcka också, är dock inte lika sugen på att hålla på med en massa vaxmått. Tips? :) mvh Jennifer 

48
26
Sollien:
Rödögd trödgroda verkar riktigt cool med. Kan man ha två hannar eller två honor ihop om man inte vill ha yngel? 

60
163
Pelle:
Nu säljer jag ju dom själv för jag har ungar till salu men Vietnamesiska mossgrodor är riktigt bra grodor att ha. Dom är enkla, kräver inte mycket och är en otroligt vacker och intressant groda. Dom är dock aktiva på kvällar, nätter och mornar så det kan tala för deras nackdel men det är även dom rödögda trädgrodorna. 

Ja det var bara ett tips från mig, en intressant art, en inte så vanlig art och en faktiskt enkel art att hålla. Har personligen haft denna arten i ungefär 8 år så jag talar av erfarenhet. 

90
38
Fredrik85:
Kan hålla med Pelle angående mossgrodorna, har 3st jag köpt utav honom och dom är otroligt vackra, enkla att sköta och dom käkar foder som du enkelt kan köpa eller odla (ger mina små dubia mestadels, men även syrsor och blatta lateralis emellanåt.). Sjukt underskattad groda.
Gillar dom så mycket att jag bokat några Theloderma asperum till lidköping också.
Mvh Fredrik

2966
1645
Hoggaforfan:
Endast 1 av mina D tinctorius käkar vaxmott, de föredrar smått som bananflugor.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Skriver en liten lista på några av de vanligaste och mina åsikter om dem:

Korallfingergrodor (Litoria caerulea)
De är enkla att sköta, tåliga och har ett ganska kul utseende. Trädlevande, klumpiga grodor som äter det mesta. Nackdelar är väl att hanar kan låta ganska högt och att de är nattaktiva.

Orientaliska klockgrodor (Bombina orientalis)
Väldigt aktiva och lättskötta grodor. Behöver en land och en vattendel. De är dagaktiva. Nackdelar är att hanar spelar ofta speciellt under vår/sommar då det är lite varmare och triggar lek.

Pilgiftsgrodor (Dendrobates sp.)
Dagaktiva. Finns mängder av olika arter, men de enklare är exempelvis Dendrobates leucomelas och Dendrobates tinctorius. Väldigt färggranna. Kräver smått foder som bananflugor. Kan ses som en fördel och nackdel. Har man rutin på att sätta nya kulturer bananflugor så är det väldigt smidigt.

Horngrodor (Ceratophrys sp.)
Brukar vara ganska färggranna. Behöver inte speciellt mycket plats. Nackdelen är att de inte gör speciellt många knop om dagen, utan sitter mest still i väntan på byten.

Agapaddor (Rhinella marina)
Blir ganska stora. Nattaktiva. Väldigt fina djur. De är i regel ganska skygga djur. Giftiga, så gäller att inte sitta och slicka på deras parotidkörtlar :)

Skumbogrodor (Polypedates leucomystax)
Nattaktiva. Lättskötta och lätta att föröka. Bygger skum med rom ovanför vattendrag så att grodyngel skyddas från predatorer tills att de äggen kläcks och ynglen trillar ner i vattnet.


214
333
MartinJ:
Anders:
Bra lista, men jag måste bara få vara lite petig om det går bra:
"sp." används om man talar om en art i släktet (t.ex. om vet att man har en art i det släktet, men inte vilken). I plural (som i ditt fall, när man talar om vilken art som helst, bara inte specificerat vilken) används "spp." (tänk att andra "P":et står för "plural"). Som extranotis kan jag tilläga att om man vill prata om okända underarter används samma system, men med ett extra "S".
Sen kan man också snabbt påpeka att Dendrobates inte är det enda släktet pilgiftgrodor, om man nu är petig.

För att återgå till trådens innehåll vill också slå ett slag för vietnamesiska mossgrodor (Theloderma corticale). Otroligt lättskötta och fascinerade grodor, som både är akvatiska och trädlevande. De är relativt aktiva även på dagarna (eller åtminstonde tidiga kvällar), bra mycket mer än t.ex. rödögda trädgrodor. De är också generellt mer aktiva än rödögda (hoppar, klättrar, simmar och bara allmänt gör saker), och spelar bra mycket oftare (på gott och ont, beroende på vad man tycker om grodspel).

Sollien skrev:
Rödögd trödgroda verkar riktigt cool med. Kan man ha två hannar eller två honor ihop om man inte vill ha yngel?

Rödögda trädgrodor (Agalychnis callidryas) är väldiglt fascinerande grodor, en av mina personliga favoriter. Man läser ofta att de inte är bra "nybörjargrodor", vilket kanske stämmer om man inte har haft något terrariedjur alls innan. Har man däremot hållt någon form av reptil eller amfibie skulle jag säga att de är hyffsat lättskötta, så länge man har ett ordenligt terrarium med rätt temperatur, luftfuktighet, och ordentligt med klättringsmöjligheter samt gömställen. Man bör dock vara beredd på att de inte gör något alls fram till det blir ritkigt mörkt, och då gör de inte jättemycket då heller. Det är ingen risk för att du får ägg utan att du vill det, då man måste fixa med en torrperiod följd av en ordentlig regnperiod (vilket i praktiken innebär att du har dem i en regnkammare som enbart har vatten i botten).

48
26
Sollien:
Tusen tack för alla grymma svar! Ja nu blev jag väldigt nyfiken på mossgrodan, hur hög fuktighet ska dom va? Vill gärna se bilder på deras terrarium. Och även grodan såklart :) har ett exo terra som ör typ 60x60x45. Räcker de till en, eller kanske flera? Är dom giftiga på nått sätt? Mvh 

214
333
MartinJ:
Sollien skrev:
Tusen tack för alla grymma svar! Ja nu blev jag väldigt nyfiken på mossgrodan, hur hög fuktighet ska dom va? Vill gärna se bilder på deras terrarium. Och även grodan såklart :) har ett exo terra som ör typ 60x60x45. Räcker de till en, eller kanske flera? Är dom giftiga på nått sätt? Mvh 


Då de minst lika akvatiska som trädlevande (om inte mer akvatiska, i alla fall de jag har) anser jag att man bör ha en ordentlig vattendel, och en landdel med goda möjligheter till klättring. Har man en ordentlig vattendel löser sig luftfuktigheten av sig själv. Man bör också tänka på att de är relativt stora grodor som vuxendjur. De är inte giftiga.
Bilder har jag tyvärr inga tillgängliga just nu, men Google är din vän.



Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

MartinJ skrev:
Anders:
Bra lista, men jag måste bara få vara lite petig om det går bra:
"sp." används om man talar om en art i släktet (t.ex. om vet att man har en art i det släktet, men inte vilken). I plural (som i ditt fall, när man talar om vilken art som helst, bara inte specificerat vilken) används "spp." (tänk att andra "P":et står för "plural"). Som extranotis kan jag tilläga att om man vill prata om okända underarter används samma system, men med ett extra "S".
Sen kan man också snabbt påpeka att Dendrobates inte är det enda släktet pilgiftgrodor, om man nu är petig.


Det går mer än bra. Man lär sig något nytt varje dag :) Tack!
Ja, jag var väl lite snabb. Självklart finns det fler släkten av dendrobatider än Dendrobates.


Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild