Optimal form på terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

64
11
Tasmanen:
Jag har suttit och funderat på vad den optimala bottenformen för ett högt terrarium är: Kvadrat eller rektangel? När man bygger burar är ju en kvadratisk form det bästa enligt mig för det är lätt att skapa och ger mest volym för djuret. Men när man bygger terrarium måste man ju tänka på hur effektivt det håller fukt och värme samt släpper in ljus. 
Nästan alla terrarium som säljs är rektangelformade, smala och långa. Vad är orsaken till det? Jag skulle vilja bygga dem minst B 100x100cm h150cm...finns det något bra sätt att belysa och värma ett sådant terrarium?
Om man bygger ännu större på flera kvadratmeter, hur värmer/belyser man det då? 

Vad anser ni?

1662
779
fluffis:
Tasmanen skrev:
Jag har suttit och funderat på vad den optimala bottenformen för ett högt terrarium är: Kvadrat eller rektangel? När man bygger burar är ju en kvadratisk form det bästa enligt mig för det är lätt att skapa och ger mest volym för djuret. Men när man bygger terrarium måste man ju tänka på hur effektivt det håller fukt och värme samt släpper in ljus. 
Nästan alla terrarium som säljs är rektangelformade, smala och långa. Vad är orsaken till det? Jag skulle vilja bygga dem minst B 100x100cm h150cm...finns det något bra sätt att belysa och värma ett sådant terrarium?
Om man bygger ännu större på flera kvadratmeter, hur värmer/belyser man det då? 

Vad anser ni?


Det beror ju på. Du får tänka på dig själv lite också eftersom det är du som kommer att städa, byta vatten etc. Själv har jag ganska korta armar och börjar få problem med att nå in i terrariet redan vid 65-70 cm på djupet. Bygger man ett rejält stort terrarium på typ 2x2 eller 3x3 meter så får man förmodligen göra så att man kan gå in i det, men då utsätts man för helt andra risker beroende på vad det är för djur man har. Dessutom får man såklart bygga golvet så att det tål en människas vikt.

64
11
Tasmanen:
Ja det har du ju rätt i. De riktigt stora terrarierna är tanken att man ska kunna gå in i. Där ska vara som en regnskogsmiljö eller ökenmiljö tänkte jag. Det ska inte finnas några giftiga eller jättestora djur där inne så det är ingen fara :) jag tänker mer på hur jag ska kunna belysa och värma. Som vissa andra skriver om stora terrarium så kanske man får Spot-värma visa områden.

1662
779
fluffis:
Tasmanen skrev:
Jag har suttit och funderat på vad den optimala bottenformen för ett högt terrarium är: Kvadrat eller rektangel? När man bygger burar är ju en kvadratisk form det bästa enligt mig för det är lätt att skapa och ger mest volym för djuret.


Det känns som om du har missat några mattelektioner här kanske :)

Om du har ett terrarium som är 1 x 1 m så blir det 1 kvadratmeter i bottenarea.
Om du har ett terrarium som är 1,8 m x 0,56 m så blir det 1 kvadratmeter i bottenarea.
De blir med andra ord precis lika stor yta som djuret kan röra sig på på bottnen.

När det gäller volym så innebär det att man räknar in höjden också och om höjden är samma i de två exemplen ovan så blir volymen samma.


1662
779
fluffis:
Tasmanen skrev:
Ja det har du ju rätt i. De riktigt stora terrarierna är tanken att man ska kunna gå in i. Där ska vara som en regnskogsmiljö eller ökenmiljö tänkte jag. Det ska inte finnas några giftiga eller jättestora djur där inne så det är ingen fara :) jag tänker mer på hur jag ska kunna belysa och värma. Som vissa andra skriver om stora terrarium så kanske man får Spot-värma visa områden.


Du har nog rätt i att det blir en större utmaning att värma upp ett större terrarium, men det är ingen omöjlighet :) Däremot får man räkna med en högre kostnad eftersom det kan kosta ganska mycket med värme och belysning, särskilt om djuret kräver UV-ljus.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Anledningen till att de är avlånga är förmodligen mer estetiskt och funktionellt. För djupa terrarier är det svårt att hitta lämplig bänk att ställa dem på. Dessutom är de svåra att både transportera och flytta genom dörrar om de blir extremt stora och djupa. Mindre terrarier med kvadratisk botten är dock ingen ovanlighet så jag är lite tveksam till om ditt påstående faktiskt stämmer. 

Om det är ett stort på flera kvadratmeter så kan man använda flera värmekällor, men man vill gärna ha en varmare och en kallare sida så man ska inte tro att man behöver sätta värmekällor med hela terrariet.

Vad gäller belysning så går det bland annat att använda LED-lister. Alla gör olika och det beror helt på vad för förutsättningar man har.

I stora terrarier kan man öka luftcirkulationen inuti med datorfläktar.

64
11
Tasmanen:
Ja nu känner jag att jag uttryckte mig lite slarvigt. Med ett kvadratiskt terrarium blir volymökningen störst med minsta medel. Har du en låda på 100x100 så kommer du snabbt upp i volym om du lägger till några centimeter till 110. Om du vill åstadkomma samma volymökning på en avlång låda 1,8x0,56 utan att göra formen djupare så blir det ju en väldig ökning på längden. Det var så jag menade med att en kvadratisk form ger mest volym.

Att nästan alla terrarium är rektangelformade kanske var att överdriva, jag ändrar det till "De flesta jag ser" ;)
Anders att det ska genom dörren hade jag inte ens tänkt på. Jag kommer nog att ha dem i en lokal med större portar men det är en bra aspekt att räkna in.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild