Rödögda ormar = sämre syn?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

20
3
Jiggly4puff:
Sitter jag tänker lite grann & försöker googla fram svar men får bara upp skötselråd om rödögda grodor. 

Iallafall, jag är ny inom reptil hobbyn, har haft en del ödlor, snäckor & insekter men mitt fokus har varit på gnagare där rödögt brukar innebära att djuret har något sämre syn, det är exempelvis vanligt hos råttor. 

Är det samma hos ormar? Brukar rödögda ormar vara aggressivare? Tänker mig om de inte ser så bra och agerar på det viset istället. 

Älskar rödögt för övrigt, har varit fokus i min avel hos smådjuren. Hade varit amazing att även äga en rödögd orm men då jag är så pass ny på just ormar, deras signaler & sånt så vet jag inte om en orm som kanske hugger lättare än andra är rätt för mig.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Det har inte med att djuret har röda ögon, utan det har med albinism, avsaknaden av pigment att göra. Arter som rödögda trädgrodor har därför inte sämre syn än andra grodarter.

Hurvida albinismen påverkar ormar i så stor grad vet jag inte. De använder trots allt tungan och värmekänsliga gropar för att "se".

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Jiggly4puff skrev:
Brukar rödögda ormar vara aggressivare? Tänker mig om de inte ser så bra och agerar på det viset istället. 


Nej ögonfärgen har inget med ormars vilja att hugga/bita att göra :) Som anders skriver luktar & ser ormar betydligt mer med tungan än med ögonen. Så är det just en orm med röda ögon du vill ha så är det en sån du ska köpa :) 

 


1663
779
fluffis:
Det blir lite missvisande att jämföra råttor med ormar. Råttor har ju bra syn som de använder, ungefär som vi människor gör om jag förstått det hela rätt. Ormar fungerar annorlunda och de flesta ormar ser väldigt dåligt och förlitar sig inte på sin syn. Särskilt om de är nattaktiva så har de ofta dålig syn och de behöver ju inte den heller. T.ex. kungspytonormar som är nattaktiva har värmesensorer på sidorna av huvudet som fungerar som en infraröd kamera, som gör att de hittar sina byten på det sättet. Många ormar använder tungan för att lukta sig till byten. Sen finns det få dagaktiva ormar som faktiskt har bra syn och använder synen till att jaga på dagen, t.ex. den trädlevande amerikanska busksnoken, Opheodrys aestivus, som käkar insekter. Någon av de dagaktiva ormarna har jag inte sett i albinoform.

Att albinoormar skulle se sämre och eventuellt vara aggresivare har jag inte hört något om. Däremot har jag hört att deras ögon kan vara känsligare t.ex. för starkt solljus. Detta är dock inget jag kan säga säkert eller hitta någon källa på, så jag är lite osäker.

Det finns många snygga rödögda ormar i hobbyn :) T.ex. majsormar har många färgvarianter där albino ingår och det svarta pigmentet saknas, vilket leder till röda ögon.

Eftersom du är ny på reptiler så måste jag säga att i mångt och mycket får man helt tänka tvärtemot jämfört mot "vanliga djur" som t.ex. hund och katt. Bara så att du är beredd på det :)

20
3
Jiggly4puff:
Tack för era svar, jag förstår ju självklart att där är en skillnad mellan råttor & ormar ;). Men var en filosofisk tanke som jag inte lyckades hitta svar på. 

Ska absolut satsa på en rödögd ??
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild