Flexarium till Jemen kameleont?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

44
5
Malcibni:
någon som vet om exo terras flaxarium är bra för kameleonter?

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Vad jag vet så är risken att det blir alldeles för torrt. Vårat klimat gör att det inte är speciellt mycket fukt i luften. Ett flexarium fungerar betydligt bättre i områden med högre luftfuktighet.

Jag kopierar Jonas Anderssons text från vårat skötselråd om just Jemenkameleont:

"Ventilation är viktigt. Det används mer och mer »screen-cages« (nätburar) i länder där luftfuktighet och temperatur är högre än i Norden. Detta är inte helt lämpligt i min mening, det blir svårt att hålla någon luftfukt på det sättet. Glasterrarium har börjat anses som dåligt i USA, något som jag till viss del kan förstå. Anledningarna till att det skulle vara dåligt är många, exempelvis att luften blir för stillastående och att djuret kan få luftvägsinfektioner och svamp-/bakteriesjukdomar. Detta köper jag inte helt, man kan styra ventilation på ett bra sätt och jag har aldrig haft dessa problem. Vad jag däremot håller med om är att reflektion kan bildas och djuret stressas av att se sig själv. Detta kan förebyggas genom att till exempel måla insidan av glaset, målas utsidan skapar man en spegel.

Jag tycker att ett mellanting är att rekommendera, till exempel ett träterrarium med mycket ventilation eller en nätbur med täckta sidor. Fördelen med dessa är att man lättare kan modifiera terrariet vid behov och att man lättare kan ha ett dränage i botten. Med ett dränage kan man ha ett regnsystem som går ganska länge ett par gånger per dag utan att man överflödar terrariet och med den stora ventilationen kan man dessutom hålla luftfukten, som ett sådant regnsystem medför, nere. Jag tycker man kan sikta på att försöka hålla 60 – 65 % relativ luftfuktighet, även om det naturligtvis kommer att öka under sprayningen. Terrariet ska inte vara blött annat än vid sprayning, det ska kunna torka ut ordentligt mellan varven. Det är en balansgång mellan ventilation, värme och luftfukt som det tyvärr inte går att ge något exakt recept för, så man får testa sig fram vilket är halva nöjet."


44
5
Malcibni:
Men om man täcker över utsidan på 3 sidor så borde det väll funka?

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Malcibni skrev:
Men om man täcker över utsidan på 3 sidor så borde det väll funka?


Varför köpa en bur som man ändå måste göra om & täcka över 75% av? Låter ju betydligt enklare och billigare att köra på någon godkänd bur från början, med bur menar jag givetvis terrarium :) 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild