Kört på en katt! :(

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

13
11
MNilsson83:
Jag är en stor djurvän. Har aldrig skadat eller kört på något djur innan. Har själv 3 katter bla.
Men igår kväll hände det :(

Körde i ca 50 km/h, på en bråkdel av en sekund hann jag uppfatta något som dök upp från högre diket men redan då var det försent att ens hinna tänka på bromsen! Hörde en duns mot höger framdel på bilen. I backspegeln ser jag en katt (fullvuxen grå/svart) som springer vidare och ner till andra sidan och skogen! Stannar givetvis omedelbart och går bort längts vägkanten och försöker spåra katten, sluttning ner och ganska tät terräng, men utan att lyckas!

Jag hoppas, men är tveksam om katten klarade smällen utan allvarlig skada. Den kunde ju åtminstone fortsätta sin färd...Katten träffade fram/sidan på bilen och kom som jag uppfattar det inte under hjulen, men det var inte direkt så jag nunnade den heller...

Jag kunde till slut inte göra så mycket mer än lämna platsen. Dåligt samvete och hoppas verkligen det stämmer, att katter har 9 liv...Det är lite skillnad (om även grymt) att köra på en katt som avliver på plats, men vilket inte skedde här.




953
1840
peter54:
Surt att inte veta hur det gick för katten. Jag har kört bil sedan 1973 och lyckats klara mig från att köra på något större än en trast, men för ett par år sedan körde jag ihjäl grannens katt på vår lilla grusväg.

Jag såg katten på långt håll, den kutade över från vänster till höger och ganska långt ut i det höga gräset på höger sida, men precis när jag skulle passera det ställe där katten sprang över, kom den som skjuten ur en kanon tillbaka över vägen. Jag hade inte en chans att ens hinna reagera, ändå kör jag ju med handreglage för gas/broms och är mycket reaktionssnabbare än vad man kan vara med att flytta foten från gas till broms.

Jag hade dessutom grannen körande bakom mig hela tiden och olyckan skedde bara kanske 50 meter förbi deras infart. Katten låg kvar stendöd på vägen och jag frågade grannen om det var deras katt. Ja sa han, men vi har sju till och jag har funderat länge på hur jag ska kunna minska ner antalet, men mina döttrar har stenkoll på dem. Jag blev lite bestvärad över uttalandet, men hann inte säga något innan han fortsatte -jag såg att du inte hade en chans, jag tar hand om det här.

Senare på kvällen sa min dotter vid köksbordet, -"det var någon fartdåre som körde ihjäl Tessans katt". Min dotter är klasskompis med kattägarens dotter.

13
11
MNilsson83:
peter54 skrev:
Surt att inte veta hur det gick för katten. Jag har kört bil sedan 1973 och lyckats klara mig från att köra på något större än en trast, men för ett par år sedan körde jag ihjäl grannens katt på vår lilla grusväg.

Jag såg katten på långt håll, den kutade över från vänster till höger och ganska långt ut i det höga gräset på höger sida, men precis när jag skulle passera det ställe där katten sprang över, kom den som skjuten ur en kanon tillbaka över vägen. Jag hade inte en chans att ens hinna reagera, ändå kör jag ju med handreglage för gas/broms och är mycket reaktionssnabbare än vad man kan vara med att flytta foten från gas till broms.

Jag hade dessutom grannen körande bakom mig hela tiden och olyckan skedde bara kanske 50 meter förbi deras infart. Katten låg kvar stendöd på vägen och jag frågade grannen om det var deras katt. Ja sa han, men vi har sju till och jag har funderat länge på hur jag ska kunna minska ner antalet, men mina döttrar har stenkoll på dem. Jag blev lite bestvärad över uttalandet, men hann inte säga något innan han fortsatte -jag såg att du inte hade en chans, jag tar hand om det här.

Senare på kvällen sa min dotter vid köksbordet, -"det var någon fartdåre som körde ihjäl Tessans katt". Min dotter är klasskompis med kattägarens dotter.



Vi har själva haft våra katter i många år (5) och dom har klarat sig alla år, även att vi bor vid grusväg, intill en större 70 väg. Har själv haft körkort sen jag var 18 (31 nu)...körde på en Stor padda en gång men aldrig större djur, inte ens en fågel. Fast det klart, nu har olyckan hänt så inget att göra åt, även att jag gärna skulle vilja veta hur det gick för katten. Delen/karossen där jag tror katten träffade är inte så hård, men ändå 50 km/h..

273
209
AndreasB:
Ang katter och nio liv. Mina föräldrars katt hade hittat ett krypin under fars bil och bosatt sig. Var väl lagom varmt och trångt där, som han gillar. Fick hänga med på en färd på ca 7 km (Lomma--> Burlöv). I pågående färd ser han något gul/rött i backspegeln springa förbi in i buskarna. Han tänkte inte så mycket mer på det, och körde sedan hem igen. Berättade det för brorsan, som började tänka på tjabo som katten heter. Gick ut och letade runt huset, ingen katt kom eller hittades. Brorsan körde då ut där farsan såg den här gul/röda katten springa in i buskarna. Kallade på tjabo, och visst fan kom han på studs :)

Det jag vill säga är att katten du körde på klarade sig förhoppningsvis.

456
200
isdrake:

Alltid tråkigt att köra på djur oavsett om dom är vilda eller tama. :( Men jag tycker du ska försöka att inte ha allt för dåligt samvete. I grund och botten är det ju faktiskt kattägarens fel som ens låter sitt djur vistas i en sådan farlig miljö.

Som där jag bor. Här KRYLLAR det av katter, jag ser säkert tre-fyra stycken dagligen. Och då bor jag i ett område som ligger precis bredvid en trafikerad järnväg, kommer väl tåg var 10e minut eller så. Det finns dessutom flertalet 70- vägar och motorvägar i närheten. Hur VÅGAR dom släppa ut sina katter i denna miljön? Jag förstår inte. 


953
1840
peter54:
Vi har visserligen bara byvägen här, en vanlig grusväg, men vår katta är extremt varsk när det gäller bilar, för hon sticker undan från vägen redan när bilen är 100 meter bort.

347
220
Newton:

Hade en katt som vart påkörd, allvarligt.

Han hade vart borta 2 dygn och vi tänkte väl att han kommit på villovägar..
En dag kom han bokstavligen släpandes upp på uppfarten..
Bruten svans, krossat nosben, fraktur i en tass, underkäken av samt inreblödningar visade röntgen.

Veterinären gav honom ca 5% chans att överleva.. Det rann var ur nos, öron och mun p.g.a. infektionen han fått i kroppen. Men vi beslöt trots det att ge honom en chans.. 5% chans.
... och se på f*n.. Tre dagar senare började han dricka själv och äta kattmat i form av mousse.
Tog ett tag, men han vart helt återställd.. Nu lever han hos en väninna, långt från vägar..

Med ett krokigt nosben, men annars i samma fina gamla form.
Veterinären höll på att tappa hakan, och sa att han hade sin unga ålder och fina kondition att tacka för återhämtningen.
Han var lite över året vid olyckan..

Bara en liten solskenshistoria om att det inte alltid är kört, även om det aldrig är kul att köra på ett djur..


55
24
Mona:

Håller med isdrake . Det är alltid ägarens fel om något händer. det är så många som går på myten att katter måste vara ute och vissa släpper ut dem mitt i stan. Jag har hittat många platta katter och blir så berörd av det . stackars djur =(. sedan att det finns många idioter som tycker om att plåga katter gör att jag aldrig skulle våga släppa ut mina. Möjligen om man bodde mitt i ingenstans , men även där finns ju faror. Mina katter får gå ut i koppel med mig och har tillgång till min balkong. 

Hos svärfar har det börjat bli en plåga. det är så många som släpper ut sina katter (okastrerade) så det luktar piss på hela huset och bilen  och det går inte att resonera med grannarna heller. Om de åtminstånde kunde kastrera dem. Man har ett ansvar för vad de gör men det är det ingen som bryr sig om. 

Katter har verkligen ingen status =(


347
220
Newton:
Mona skrev:
Håller med isdrake . Det är alltid ägarens fel om något händer. det är så många som går på myten att katter måste vara ute och vissa släpper ut dem mitt i stan. Jag har hittat många platta katter och blir så berörd av det . stackars djur =(. sedan att det finns många idioter som tycker om att plåga katter gör att jag aldrig skulle våga släppa ut mina. Möjligen om man bodde mitt i ingenstans , men även där finns ju faror. Mina katter får gå ut i koppel med mig och har tillgång till min balkong. 

Hos svärfar har det börjat bli en plåga. det är så många som släpper ut sina katter (okastrerade) så det luktar piss på hela huset och bilen  och det går inte att resonera med grannarna heller. Om de åtminstånde kunde kastrera dem. Man har ett ansvar för vad de gör men det är det ingen som bryr sig om. 

Katter har verkligen ingen status =(




Innekatter slipper så mycket mer än de missar - om du förstår.

Skador, sjuka människor, trafik m.m. m.m...

Flyttade ifrån min förra lägenhet just för att en hankatt pissade på min ytterdörr och levde f*n om nätterna. Ingen ville kännas vid den och jag vart så less med pisslukt och störd nattsömn.
Innekatter FTW!


273
209
AndreasB:
Mona skrev:
Håller med isdrake . Det är alltid ägarens fel om något händer. det är så många som går på myten att katter måste vara ute och vissa släpper ut dem mitt i stan. Jag har hittat många platta katter och blir så berörd av det . stackars djur =(. sedan att det finns många idioter som tycker om att plåga katter gör att jag aldrig skulle våga släppa ut mina. Möjligen om man bodde mitt i ingenstans , men även där finns ju faror. Mina katter får gå ut i koppel med mig och har tillgång till min balkong. 

Hos svärfar har det börjat bli en plåga. det är så många som släpper ut sina katter (okastrerade) så det luktar piss på hela huset och bilen  och det går inte att resonera med grannarna heller. Om de åtminstånde kunde kastrera dem. Man har ett ansvar för vad de gör men det är det ingen som bryr sig om. 

Katter har verkligen ingen status =(



Tycker varken katter eller hundar hör hemma om man bor mitt i centrala stan. Däremot på ute på landet eller mindre by. Men de ska ha möjligheten att få gå ut. Alternativ är koppel.

Visst finns det idioter som plågar katter på alla möjliga sätt. Men det gäller alla djur och även människor. Låser ni in era barn också?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild