Flytta Grandis

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

27
6
Mallme:
Hej alla glada terrarieintresserade! Nu är det oundvikliga här. Vi ska flytta och därmed även vår phelsuma Grandis. Har inte hanterat honom öht. Min fråga är, hur bär jag mig åt för att få ut ödlan utan att stressa honom för mycket och slippa jaga runt honom i terrariet. Jag har två idéer. Den ena att lägga mat i den petbox jag ska frakta honom i och när han går ner för att ta maten stänger jag snabbt locket. Den andra idén är att sätta petbox över honom när han sover. Den sistnämnda är den sämre idéen.Hur gör ni andra? 

Har letat runt på forumet efter svar men kan inte begripa att inte fler nybörjare haft detta problem med snabba ohanteriga arter.

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Jag brukar använda just de metoder du beskriver, kan man locka ner dem med mat är det antagligen det minst stressade.

903
509
Evanjeline:
Där är trådar som nämner detta problem, jag har själv skapat en för ett bra tag sedan, men de kanske ligger under andra namn. Det kan vara jättelätt till hur svårt som helst beroende på om geckon känner för att sammarbeta. Att lura ner den i en petbox med mat är det absolut smidigaste, och stressar minst. Det är inte alltid geckon går med på detta dock. Annars brukar man försöka fånga dem genom att lägga en låda över dem när de sitter på glaset. Antingen när de sover, eller tidigt på morgonen innan de hunnit sola.

1275
1724
Falk:
Gör precis som när man flyttar spindlar, burk metoden alltså

27
6
Mallme:
Tack för svar! När jag flyttar mina aggressivare spindlar brukar jag använda en avsågad petflaska. Sen petar jag in dom med en lång pensel. Det funkar fint! Tror jag ska testa att locka ner ödlan i en petbox med en smaskig kackerlacka. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild