Nephrurus-geckos

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Ni som har geckoödlor från Nephrurus-släktet, vad använder ni för sand/bottenmaterial och hur inreder ni terrariet?

Hur beter sig ödlorna, är de aktiva och framme?

Medlem i SHF
274
341
Jubari:
Hade Nephrurus Milii i ca 8 år, som jag avlade några kullar på. Mycket trevliga djur, älskar alla typer av knob-tails.. Jag använde mig av vanlig blästersand och inredningen var väl inge särskild, par stenar, någon rot och en keramisk fuktgrotta (Älskar de grottorna). Någon enstaka växt fanns ju också med för synens skull!

De är faktiskt en av de få nattaktiva geckoarter jag haft som varit rätt aktiva av sig. Aldrig haft matproblem eller problem överhuvudtaget. Samma med ungarna, pigga och alerta direkt från ägg, började käka nästan på en gång.

Har inte så himla mycket erfarenhet från andra arter men har hört att de är i princip samma med levis och amyae. Alerta ödlor som ej kräver så mycket.

429
254
JACLAR123:
Angående Underwoodisaurus milii (tidigare känt som Nephrurus milii) så har jag just nu två stycken. En normal (lokalitet syd) och en hypo (lokalitet öst). Jag inreder deras terrarium med grottor,stenar, fuktlåda, vattenskål m.m. Som bottensubstrat använder jag Exo-terras dessert sand. Se: www.herperschoise.se/product.html/terrariesand/rod?category_id=28. 
Mina miliis är annars väldigt fräna geckos och man kan också se miliisarna på dagen ibland. :) Jag gillar verkligen hela Nephrurus släktet. Främst för de är aggresiva och blåser upp sig, när man ska pilla i terrariet. 

Jag har även Nephrurus levis levis (den varianten med mjukt skin). Där inreder jag näst intill samma, fast ingen fuklåda eftersom jag använder excavator sand som man blöter med vatten. Av den anledningen så kan man säga att sanden är fuktlådan men också grottor som geckosarna kan göra under marken. Sanden hittar du bland annt här: www.herperschoise.se/product.html/excavator-sand-45-kg?category_id=28. Jag tycker mina Nephrurs levis har ett tempramet högre än Underwoodisaurus milii. Dessutom är det kul att se de jaga, på grund av att de skakar sin lilla knopp av svans när de ska ta ett byte. Dock är inte Nephrurs levis något man ska skaffa om man vill ha daggaktiva ödlor. Dessa gräver under marken hela dagarna och kommer endast upp vid natten. Men är man en nattuggla så är det inga problem. 

Båda dessa arter rekomendera jag starkt och jag hoppas att jag ska kunna få ungar på bägge arterna / Jacob Larsson

1.0 Underwoodisaurus milii-normal-öst

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Personligen tycker jag just N.levis är bland de snyggaste i släktet.

JACLAR123, vad är det som skiljer lokaliteterna åt?
Är de skygga, eller vågar de vara framme om saker rör sig utanför terrariet?
Anser du att U.milii är mer aktiva under dagen än N.levis eller är det ungefär samma?



429
254
JACLAR123:
"Den sydliga är mörkt brun till färgen med band utav vita till gula fläckar medans den östra är mer röd/brun och har ej prickarna i band utan mer utspritt på kroppen" Alltså är det färgen som avgör. Men nartuligtvis så finns kombos mellan hypo och normal. Men morphen blir då normal het hypo på grund av att hypo är en linjeavlad morph. Så om du villl ha hypo måste du para två stycken med hypo gener i. Jag har hört att det ska finnas en tredje lokalitet också. 

Man ska komma ihåg att Nephrurus släktet är känsliga mot ljus som gör att de gärna gömmer sig på dagarn. Men jag tycker däremot att miliisar är aktiva även på dagarna. Har inte märkt att de regerar på höga ljud eller rörelser utanför terrariet. Utan de är fortfarande borta från sina gömställen och utför sina nartula instinkter. Jag anser att millisar är MYCKET mer aktiva än levisar på dagen, eller fall mina. / Jacob
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild