Vermiculite

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

127
20
Scorx:
Tjenare!

När jag vaknade imorse så såg jag att min Orthriophis taeniurus friesi-hona har lagt ägg :D Nu efter dålig planering så sitter jag här med ägg utan vermiculite, Någon som vet var i Malmö området man kan få tag på det?

953
1840
peter54:
Hur förvarar du äggen nu? Jag har noll kunskap om var du kan hitta Vermiculite i Malmö, men du kan ju alltid gå till en blomsteraffär eller till Plantagen och köpa sphagnum som funkar minst lika bra. Jag har en jäkla massa Vermiculite hemma, men det tar lång tid för dig att få hem det om jag skulle skicka.

127
20
Scorx:
Okej, just nu håller hon fortfarande på o lägga såg jag precis, så har inte rört dom än, men sphagnum e det nåt speciellt man ska tänka med det? Eller e det samma som med vermaculite?

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Jag har aldrig kläckt ägg i mossa men antar att det är precis samma princip som med vermiculite, finns ju många material som fungerar att kläcka reptilägg i, bara det håller fukten bra så funkar det :) 

Men givetvis borde det finnas flertalet ställen i Malmö som säljer vermiculite, som peter skrev så kolla med blomsterhandlare eller nåt liknande, sen gissningsvis finns det flera olika zoobutiker i en storstad som Malmö så borde vara enkelt att få tag i :) 

I Valbo där jag bor, det är en liten håla i jämförelse med Malmö, där säljs vermiculite på flera ställen så otroligt om du inte skulle hitta där du bor ;) 

Lycka till.


125
182
Redfoottortoise:
Du kan prova på Tropikhuset på Disponentgatan 10 i Malmö ?

Dom har säkert hemma, det går ju givetvis bra med Perilite också !

Tel: 040-30 58 50

mailadress : info@tropikhuset.se

/Micke

1662
779
fluffis:
Grattis till snokäggen! :)

Jag såg att Granngården också har vermiculite men deras förpackningar är ganska stora. Du hittar säkert på närmare håll men om du inte gör det så finns det att hämta hemma hos mig :)

Själv brukar jag ha vermiculite i bottnen och sen mossa om jag vill täcka äggen. Det finns ägg som kläcks i enbart fuktig mossa så det verkar gå hur bra som helst. Har du mossa hemma så känns det enklare att välja det, kan jag tycka :)

953
1840
peter54:
Scorx
Mossan (sphagnum) är enklare att iordningsställa eftersom man inte behöver mäta upp vikt- eller volymförhållanden som man gör med Vermiculite. Man lägger en bit vakuumtorkad mossa i ljummet vatten och låter den suga upp ordentligt under några minuter. Därefter tar man klumpen i händerna och kramar ur så mycket vatten man kan - klart. Fördelen med sphagnum är att den i någon utsträckning är antiseptisk.

Vad man väljer att kläcka äggen i för substrat är nog mest en smaksak. Jag kläckte allt i Vermiculite fram till för 5-6 år sedan då jag gick över till sphagnum. Jag har inte sett att det skulle finnas någon skillnad annat än möjligen att sphagnum är känsligare för uttorkning, men väger man äggboxen innan man sätter in den i kläckaren, skriver vikten på boxen, så kan man återfukta om vikten skulle sjunka.

OT en liten detalj; kolla din stavning av Vermiculite ;)

Eftersom Vermiculite är ett produktnamn och inte namnet på materialet så stavas det dessutom med stor begynnelsebokstav.

127
20
Scorx:
Oj, tack för alla svar... jag var på granngården o där hitta jag Vermiculite( Bättre peter? ;)haha) Så ska nog testa med det denna gången, Sen får jag testa mossan nästa gång :)

Tack Fluffis! 8 välmående ägg... Snart kommer det "roliga" Få bort en arg Frisei hona från sina ägg. Men dock kommer inte äggen så lägligt, ska precis börja flytta :/ 

1662
779
fluffis:
Scorx skrev:
Oj, tack för alla svar... jag var på granngården o där hitta jag Vermiculite( Bättre peter? ;)haha) Så ska nog testa med det denna gången, Sen får jag testa mossan nästa gång :)

Tack Fluffis! 8 välmående ägg... Snart kommer det "roliga" Få bort en arg Frisei hona från sina ägg. Men dock kommer inte äggen så lägligt, ska precis börja flytta :/ 


Lycka till med både ägg, hona och flytt! :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild