Flytta vilda ormar?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

13
11
MNilsson83:
Jag har ett sommarställe där det varje år bor en huggorm, mitt intill huset. En gång kom den in när dörren stått öppe men lyckades få ut den på gräsplanen. Frågan är, får man flytta en orm (huggorm) i detta fall längre bort, typ till ett ställe som anses vara lämpligt? 

Har själv absolut inget emot ormarm, tvärtom. Men mina övriga familjemedlemmar som brukar vara där på sommaren! Det är ett vääldigt ormrikt ställe men även snokar nere vid sjön, laddade bla. upp en bild till fototävlingen nyss! 

Men som sagt, är det OK att flytta en huggorm, sådär någon km eller mer? Vad säger proffsen?





Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
ja det är okej att flytta dom från gården i sånna fall 

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Bättre för alla om man gör sin tomt/gård/mark oattraktiv för ormarna att bo på så löser problemet sig självt :) 

Men i vissa undantagsfall kan man få flytta på ormarna, prata med länsstyrelsen i din kommun om du är osäker. 

Att informera familjemedlemmar om ormar kan också göra stor nytta, hoppas det löser sig oavsett vilken metod du väljer :) Lycka till! 


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

"Alla sorters ormar är fridlysta i Sverige. Det innebär att det är förbjudet att döda, skada eller fånga ormar och deras ägg och ungar.

Undantag för orm på tomten
Undantaget är om du hittar en huggorm på din tomt. Då får du fånga in och flytta den. Endast om detta inte är möjligt, och ingen annan lösning finns, får du döda huggormen.

Flytta ormen
Om du fångar en huggorm bör du flytta den till något lämpligt ställe minst ett par kilometer bort. Ett sätt att fånga ormen är att med hjälp av en lövräfsa lyfta ner ormen i en hink och sedan lägga något över hinken.

Om du är osäker på hur man handskas med ormar kan du fråga kommunens miljö- och hälsoskyddskontor om de känner till personer som kan hjälpa till med att flytta ormar.

Gör tomten orm-ovänlig
Det säkraste sättet att göra tomten ormfri är att se till att den inte är attraktiv för ormarna.

Du kan till exempel:

ta bort rishögar
sätta finmaskigt nät för hål i husgrunder
kontrollera näten för källarventiler
hålla gräset kortklippt

se till att komposter och lövhögar inte ligger intill husen"


källa www.naturvardsverket.se


1275
1724
Falk:
Flyttar man en Vipera berus ett par km bort så kommer det att resultera i en död orm i slutändan

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Flyttar man ormar till nya lokaler så bör man vara medveten om att de i många fall inte klarar sig. Det är självfallet bättre att de flyttas än att de slås ihjäl, men första åtgärd kan ju vara att rensa upp runt tomten etc som tenebrosa nämner.

Är det under en längre period huggormen befinner sig runt bostaden eller är det enbart under våren? Så vitt jag vet så brukar de försvinna från övervintringsplatsen när det blivit lite varmare och parning skett.

Ett gäng länkar om förflyttning av ormar:
wildthings.org.au/files/5913/3299/9549/Snakes_in_the_garden.pdf

www.herpconbio.org/Volume_9/Issue_1/Harvey_etal_2014.pdf

sccp.ca/sites/default/files/species-habitat/documents/suitability%20of%20herps%20for%20translocation-germano%20%26%20bishop%202009.pdf

www.livingalongsidewildlife.com/2012/11/rattlesnakes-in-my-yard-is-relocation.html

ifnaturecouldtalk.com/even-more-on-rattlesnake-relocation

www.jstor.org/stable/1565542?seq=1page_scan_tab_contents

www.conservationindia.org/articles/translocation-tragedies-are-we-really-rescuing-snakes

www.starconference.org.uk/star/2008/Warren_Cresswell.pdf

 


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Falk skrev:
Flyttar man en Vipera berus ett par km bort så kommer det att resultera i en död orm i slutändan


Precis så jag menade också, ofta hittar dom inga övervintringslokaler när man flyttar dom. Nej som sagt det absolut bästa & det rätta att göra är att göra miljön oattraktiv för ormarna :) 


Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Vad man bör ha i åtanke är att huggormar ofta nyttjar olika habitat under året, en övervintringsplats under vinter och tidig vår, men under sommaren kan födosökningslokalerna vara en bra bit därifrån. Den främsta anledningen till att förflyttade ormar inte överlever verkar vara att de inte lyckas hitta bra övervintringsplatser. När man rekommenderar att inte flytta på ormarna för att överlevnaden är låg men samtidigt tipsar om att förstöra övervintringsplatser blir det enligt mig fel. Att hålla gräset kortklippt kan vara ett sätt att hålla dem borta under sommarhalvåret, ställen att leta gnagare bör rimligtvis vara lättare att hitta nya platser, men att sabotera övervintringsplatser genom att stänga för husgrunder är enligt mig en minst lika säker död som att flytta dem till en ny (lämplig) lokal. Komposter och lövhögar är inget som huggormar normalt sett drar sig till men är jätteviktiga för bl.a. snok och kopparödlor, låt dem vara!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild