Planarier (plattmaskar) i akvariet

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

13
11
MNilsson83:
Upptäckte dom idag faktist. Små smala vita kroppar och litet huvud. Såg först en, men insåg snart att det fanns betydligt fler små rackare som kröp på glaset, i vattnet. Inte så räskilt trevligt, även om de må äta upp ev. restmat?

I akvariet har jag 3 Afrikanska klogrodor. Jag skulle inte tro det, men de utgör väl ingen fara för grodorna? Det är det viktigaste...för att bli av med alla maskarna finns väl bara ett sätt= tot vattenbyta och typ koka stenarna, vilket må bli ett ganska stort jobb...om det är nödvändigt.

2966
1645
Hoggaforfan:
De finns lite överallt i vår natur men gör bara nytta som städare eller blir mat. En del akvarister odlar dem.
Ingen fara :-)

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
MNilsson83 skrev:
Upptäckte dom idag faktist. Små smala vita kroppar och litet huvud. Såg först en, men insåg snart att det fanns betydligt fler små rackare som kröp på glaset, i vattnet. Inte så räskilt trevligt, även om de må äta upp ev. restmat?

I akvariet har jag 3 Afrikanska klogrodor. Jag skulle inte tro det, men de utgör väl ingen fara för grodorna? Det är det viktigaste...för att bli av med alla maskarna finns väl bara ett sätt= tot vattenbyta och typ koka stenarna, vilket må bli ett ganska stort jobb...om det är nödvändigt.


Hoggaforfan skrev:
De finns lite överallt i vår natur men gör bara nytta som städare eller blir mat. En del akvarister odlar dem.
Ingen fara :-)


Om du har planaria betyder det att du matar för mycket. Det finns planariefällor att köpa eller bygga. Planarerna utgör inget hot mot grodorna men de är heller inte mat. Anentome helena är det ända djur jag vet som äter planaria. Helena snäckor kan du ha tillsammans med grodorna de äter över blivet foder & mindre snäckor. Det är inga akvarister som odlar planaria du tänker på nematoder. Kolla så du inte har förväxlat nematoder och planaria. Nematoder har en typisk mask form medans planarian är mer tårformade.




2966
1645
Hoggaforfan:
Kan nog vara så att jag tänkte på fel. Tack för korrigeringen :-)

342
183
DannyF:
fiskar älskar ju dom men det kanske inte är ett alternativ?

66
14
curow:

www.ebishop.se/sv/vattenkemi/70-no-planaria.html

 

Det här medlet fungerar klockrent mot planaria och är drygt


Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Planarier kan äta eventuella ägg så om du har tänkt avla på grodorna kan det vara bra att få bort dem.

13
11
MNilsson83:
azeam skrev:
Planarier kan äta eventuella ägg så om du har tänkt avla på grodorna kan det vara bra att få bort dem.


Ja har ev. planer på det när tiden är kommen dvs. Fast visst, grodorna käkar ju ägg med. 
Så länge grodorna inte har bekymmer så ser jag inga problem, är ju till viss fördel med städhjälp....Fast ska tänka på matningen framöver och inte köra på för hårt. 

342
183
DannyF:
curow skrev:
www.ebishop.se/sv/vattenkemi/70-no-planaria.html

 

Det här medlet fungerar klockrent mot planaria och är drygt




har inte läst på innehållsförteckningen, men rent generellt något medel som dödar ohyra tar ofta även död på nyttodjur/bakterier.

vill du bli av med maskarna så släpp i en fisk och ta upp den senare ifall den utgör en risk för grodorna.

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
DannyF skrev:



har inte läst på innehållsförteckningen, men rent generellt något medel som dödar ohyra tar ofta även död på nyttodjur/bakterier.

vill du bli av med maskarna så släpp i en fisk och ta upp den senare ifall den utgör en risk för grodorna.


Om det är planarier så rör inte fiskarna dem om det är nematoder så äter grodorna dem. Tänk på att amfibier kan vara känsligare än fiskar när det gäller kemikalier. Anentome helena äter planarier och överbliven mat men även grod rom.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild