Färg i terrerium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

88
10
1603:

Hej! 

Behöver måla insidan av ett hemmabyggt terraruim, dock inte funnit någon färg att måla med. Har redan fuktspärrat vilket innebär att färgen ej behöver ha någon fuktspärr i sig. 

Jag vänder mig nu till er som målat insidan med svart färg. Min fråga är alltså vilket märke på färg använde du samt vilken färg?

Behöver alltså inga tips om hur färgen ska vara eller vilka ämnen den inte ska innehålla, för det vet jag redan, men behöver finna någon färg som fungerar. 

Har redan kollat med både färgbutiker samt ringt till clas ohlsson och svaret jag fick ifrån färgbutiken var att det ofta fanns antimögel samt andra farliga ämnen i deras färger, men att jag bör vända mig till clas ohlsson, men där hade dem inte någon större koll alls på vad som var ofarligt för djur. 


504
396
Crippa:
Målarfärg håller inte om det ska vara blött hela tiden men du borde ha någon vattenbaserad färg och tror de flesta funkar men du får låta terrariet lufta ordentligt så allt starkt försvinner. Jag brukar måla mina bergväggar med färg sen får det stå 1-2 veckor utomhus innan jag stoppar in djuret/djuren! Ta någon tät utomhusfärg

155
39
kosinuss:
Ursäkta att jag brukar tråden din.  Men vi som bor vid norske gränsen kan bruke jotun sense i öken terrarie.
www.jotun.com/no/no/b2c/products/interior/sens/index.aspx


230
185
Humi:
1603 skrev:
Hej! 

Behöver måla insidan av ett hemmabyggt terraruim, dock inte funnit någon färg att måla med. Har redan fuktspärrat vilket innebär att färgen ej behöver ha någon fuktspärr i sig. 

Jag vänder mig nu till er som målat insidan med svart färg. Min fråga är alltså vilket märke på färg använde du samt vilken färg?

Behöver alltså inga tips om hur färgen ska vara eller vilka ämnen den inte ska innehålla, för det vet jag redan, men behöver finna någon färg som fungerar. 

Har redan kollat med både färgbutiker samt ringt till clas ohlsson och svaret jag fick ifrån färgbutiken var att det ofta fanns antimögel samt andra farliga ämnen i deras färger, men att jag bör vända mig till clas ohlsson, men där hade dem inte någon större koll alls på vad som var ofarligt för djur. 




Har målat med ÖoB Kök och Badrums färg i mina senaste terrarium, fungerar klockrent och djuren mår bra. (du behöver dock blanda i pigment för att få den svart)
Vill du spendera mer pengar så kör på Yunik eller Jotun färg. 

2966
1645
Hoggaforfan:
Rusta har pva-baserad färg. PVA-lim är ofarligt så färgen bör vara detsamma då det troligtvis bara är tillsatt färgpigment.

Men vad har du fuktskyddat det med? 

128
44
scienta:
Färgen är nog enklast att lägga innan fuktskyddet. Fukten kan fortfarande ta sig in bakom färgen annars och då börjar den flaga och det blir skit av alltihop.

88
10
1603:
Jag har redan fuktspärrat på både själva underlaget dvs träet, har sedan ett lager husfix som även det är fuktspärrat och det har jag gjort med våtrumslim.

88
10
1603:

kosinuss skrev:
Ursäkta att jag brukar tråden din.  Men vi som bor vid norske gränsen kan bruke jotun sense i öken terrarie.
www.jotun.com/no/no/b2c/products/interior/sens/index.aspx



Låter riktigt bra! Och detta har du alltså använt själv och det har fungerat?


88
10
1603:

Hoggaforfan skrev:
Rusta har pva-baserad färg. PVA-lim är ofarligt så färgen bör vara detsamma då det troligtvis bara är tillsatt färgpigment.

Men vad har du fuktskyddat det med? 


Ja, det låter ju rimligt. Har du själv använt detta?


2966
1645
Hoggaforfan:
1603 skrev:


 

Ja, det låter ju rimligt. Har du själv använt detta?


Lim har jag använt men inte färg, sunglow87 tipsade mig om det. Han har använt det.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild