Nybörjargroda?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

133
30
Avipt:
Tjosan
Har hållt på med reptiler ett tag nu, men sett väldigt fräna grodor där ute på marknaden som klättrar på glas, grodor som ska ha det kallt/varmt.
Så jag är nyfiken på vad som kan vara en intressant nybörjar groda om det nu finns något sådant :)

Och kanske höra lite vad som är just tjusningen med att hålla grodor? :)

2966
1645
Hoggaforfan:
Klockgrodor (Bombina Orientalis) är ju väldigt vanlig. Snygg groda som fungerar bra i bara rumstemperatur och är ganska aktiva dygnet runt har jag förstått det som. Jag har bara träffat dem dagtid/kvällstid så vet inte hur de beter sig nattetid.
Fungerar på mjölmask, zophobas, mask etc

Dendrobates Tinctorius är ganska lätt den med. Finns i många morpher (alla förekommande i naturen). Äter bananflugor. Dagaktiv. Ohörbar utanför terrariet, vilket kan vara både bra och dåligt.

Grodor är fina, aktiva när de är vakna och ofta låter de trevligt även om det säkert kan bli för mycket av det goda när man har en större samling ;-)
De är även väldigt tacksamma för att kunna ha snygga terrarium. 


Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Jag tycker inte om konceptet nybörjardjur T: ex klogrodor är väldigt lätta och härdiga men de ger dig inte så mycket erfarenhet att applicera på andra grodor. Jag tycker att du ska välja en ”lättare” groda från en grupp som du är intresserad av.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Jag tycker klockgrodor är ett bra val. De är dagaktiva och aktiva överlag vilket kan vara kul som första groda. Olika arter av lövgrodor är nattaktiva och inget man ser framme på dagarna vilket kan vara en stor nackdel. 

Även pilgiftsgrodor kan vara ett vettigt alternativ just för deras utseende och att de är framme på dagen och då är D.tinctorius eller D.leucomelas lättskötta. Det man bör tänka på då är att terrariet är flugtätt.

Är det dock lövgrodor som är intressant för din del så är korallfingergrodor (Litoria caerulea), Vitläppad trädgroda (Litoria infrafrenata), Skumbogroda (Polypedates leucomystax) lättskötta grodor. 

Finns säkert fler arter som kan vara intressanta alternativ.

69
39
NiklasTyreso:

Agapaddor är lättskötta trevliga. Behöver badbalja och en lite torrare del med gömställen. Rekommenderas starkt.

Pilgiftsgrodan Epipedobates anthonyi är förhållandevis tålig bland pilgiftarna eftersom den i naturen har stort utbredningsområde och förekommer ända upp i Peru.

Jag har uppfattat Hyperiolis, African reed frogs, vara ganska lättskötta, men har inte haft dem själv.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
NiklasTyreso skrev:
Agapaddor är lättskötta trevliga. Behöver badbalja och en lite torrare del med gömställen. Rekommenderas starkt.

Pilgiftsgrodan Epipedobates anthonyi är förhållandevis tålig bland pilgiftarna eftersom den i naturen har stort utbredningsområde och förekommer ända upp i Peru.

Jag har uppfattat Hyperiolis, African reed frogs, vara ganska lättskötta, men har inte haft dem själv.



Agapaddor kan vara lite skygga dock. Det är åtminstone mina, men helt klart trevliga djur!

Håller med om de andra arterna du nämner.


Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild