Kungsboa och uppfödarbevis Cites B

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

5087
3855
Tropfrog:
Pha. Definitionen av import är ordagrannt:

Import är köp och införsel av varor över en landgräns, eller över en tullgräns.

Då EU inte har inre tullgränser så faller den delen som rör mellan länder. Detta är också tydligt jordbruksverkets tolkning då de talar om krav vid import som absolut inte gäller mellan EU länder. Vilket ju var ursprungsfrågan som ledde till detta sidospår. Svaret på frågan är då: "nej, reglerna för import av cites B djur gäller inte handel mellan EU länder eftersom jordbruksverket inte räknar detta som import.

Jag har spenderat 5 år av mitt liv med att få varor att flyta över gränser. Inom EU krävs ingen införtullning, alla varuflöden flyter på helt fritt. Det finns varor som är förbjudna att använda eller sälja inom landet men som inte är det i andra EU länder. Där har tullverket ett kontrollansvar, men inget mandat att beslagta utan polis närvarande. Så det är i princip polisens ansvar precis som inom landets gränser.

Ursäkta sidospåret,  jag borde ha hållt mig till jordbruksverkets definition eftersom allt annat är oväsentligt i ett reptilforum.

Vet du förresten vad som är den kvinnliga motsvarigheten till killgissning?................Missförstånd :).

Ett begrepp som nog hade varit bättre att använda i detta fallet om det inte hade varit nödvändigt att testosterontuppa sig. Hade gett avsevärt trevligare ton i forumet.

Mvh
Magnus

51
152
herperschoise:

NordicBoas skrev:
Det du ska ha är ett härstamningsintyg, vem som behöver ha skrivit det är mindre viktigt. Det viktiga är att det styrker  djurets bakgrund. Cites intyg för B behövs ej och fås i princip aldrig. För att bedriva handel med reptiler behöver du ha papper.  

 

Du måste ha ett citesintyg även för B-listade djur om du ska sälja dem till tex Norge eller annat land utanför EU.
ett uppfödarbevis för B-listade djur måste lämnas för varje infivid vare sig det är en butik eller privatperson.
Då dessa listor (Aich B) uppdateras regelbundet ska man kräva ett uppfödarbevis, vare sig djuret är listat eller ej !
nästa år kan det ha klivit upp på på listorna B eller A och då är det jävligt bra att ha !!
mvh
Magnus
Herpers Choise


35
42
NordicBoas:
herperschoise skrev:

 

 

Du måste ha ett citesintyg även för B-listade djur om du ska sälja dem till tex Norge eller annat land utanför EU.
ett uppfödarbevis för B-listade djur måste lämnas för varje infivid vare sig det är en butik eller privatperson.
Då dessa listor (Aich B) uppdateras regelbundet ska man kräva ett uppfödarbevis, vare sig djuret är listat eller ej !
nästa år kan det ha klivit upp på på listorna B eller A och då är det jävligt bra att ha !!
mvh
Magnus
Herpers Choise


Såvitt jag vet är det cites exportintyg och inte citesintyg. Jag har försökt söka citesintyg för b listade djur men fått avslag då jag har både härstamningsintyg och styrkt bakgrund på mona djur. 

7
1
Sweboas:
Du får äga arter som är cites b utan intyg men du får inte avla eller sälja vidare djuret utan intyg ;)

7
1
Sweboas:
Westman skrev:
B listade måste man kunna bevisa att djuret är fångenskapsfödd. vilket gör enklast med uppfödarbevis

Du får ha cites b djur utan papper, men inte avla eller sälja dom vidare. Då har pappret kommit bort så kommer inte länsstyrelsen att ta dina cites b djur 

Medlem i GHF
167
344
Fredriko:
Sweboas skrev:
Du får äga arter som är cites b utan intyg men du får inte avla eller sälja vidare djuret utan intyg ;)


Varför får man inte avla på b-listade djur som man inte har papper på? Var begränsas det i någon lagstiftning? 

Mvh. 

7
1
Sweboas:
Fredriko skrev:


Varför får man inte avla på b-listade djur som man inte har papper på? Var begränsas det i någon lagstiftning? 

Mvh. 

För att handeln ska kontrolleras så att arten ej ska kunna bli utrotningshotad.  Så om du vill avla/sälja cites b djur då måste du ha dokument på att arten är uppföd i fångenskap och inte är vildfångade. Köper du ett cites b djur och slarvar bort pappret så har du ingenting att oroa dig för så länge du inte säljer djuret vidare eller funderar på avla.

Medlem i GHF
167
344
Fredriko:
Sweboas skrev:

För att handeln ska kontrolleras så att arten ej ska kunna bli utrotningshotad.  Så om du vill avla/sälja cites b djur då måste du ha dokument på att arten är uppföd i fångenskap och inte är vildfångade. Köper du ett cites b djur och slarvar bort pappret så har du ingenting att oroa dig för så länge du inte säljer djuret vidare eller funderar på avla.


Fast du svarar inte på min fråga nu. Det är en genuin fråga och jag är uppriktigt intresserad eftersom jag aldrig läst i någon lagstiftning att man inte får avla på B-listade djur utan papper. 

Sälja är jag med på. Och att det inte får vara viltfångade djur. Men det är avla jag undrar om. Var har du fått att man inte får avla på B-listade djur utan dokumentation ifrån?
 
I 338/97 som reglerar detta står det att:

Det är förbjudet att köpa, att erbjuda sig att köpa, att förvärva för kommersiella ändamål, att för kommersiella ändamål för allmänheten förevisa, att använda i vinstsyfte och att försälja, att inneha för försäljning, att saluföra eller att för försäljning transportera exemplar” 

Med andra ord inget om att man inte får avla. I praktiken innebär det att man får avla på B-listade djur utan papper och sen skänka bort avkomman utan att begå lagbrott. 

Du hävdar motsatsen, och då undrar jag var du läst det någonstans. Jag kan alltid ha missat något.

MVH

74
79
c0rr1z:
Fredriko skrev:


Fast du svarar inte på min fråga nu. Det är en genuin fråga och jag är uppriktigt intresserad eftersom jag aldrig läst i någon lagstiftning att man inte får avla på B-listade djur utan papper. 

Sälja är jag med på. Och att det inte får vara viltfångade djur. Men det är avla jag undrar om. Var har du fått att man inte får avla på B-listade djur utan dokumentation ifrån?
 
I 338/97 som reglerar detta står det att:

Det är förbjudet att köpa, att erbjuda sig att köpa, att förvärva för kommersiella ändamål, att för kommersiella ändamål för allmänheten förevisa, att använda i vinstsyfte och att försälja, att inneha för försäljning, att saluföra eller att för försäljning transportera exemplar” 

Med andra ord inget om att man inte får avla. I praktiken innebär det att man får avla på B-listade djur utan papper och sen skänka bort avkomman utan att begå lagbrott. 

Du hävdar motsatsen, och då undrar jag var du läst det någonstans. Jag kan alltid ha missat något.

MVH


Länsstyrelsen hävdar att avel ingår i kommersiell aktivitet. Jag ställde frågan och han förklarade att det gällde både köpa/sälja men också avel. 


Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
Det beror ju självklart hur du definerar avel.
Att avsiktlig föda upp och sen sälja = avel.
Att själv ta ungar på djur som man behåller är ju också avel, men det självklart att du endast behöver härstamningstyg om du ska avyttra dom.

Man får även ta ungar (avla) på A-listade djur. Länsstyrelsen skiter ju om du tar ungar på tex Dumerilboor, men ska du sälja så måste du ha citesnummer.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild