"Consider me your supplier" - Mail från Kamerun

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

125
182
Redfoottortoise:
ddr skrev:
Det är till 99% helt riktiga uppgifter.

Tyvärr säljs mycket djur därifrån och den där Peter ska enligt uppgift ha en farm därnere.



Var har du fått uppgiften ifrån att han ska ha en farm ?

62
134
StefanJr:
Redfoottortoise skrev:

"Tack för alla synpunkter !
Visst ska man ta sånt här med en nypa salt, helt klart

Jag har själv jobbat i databranchen (säkerhet) i snart 30 år och har väl hyfsad koll på vad som ser ut som spam eller inte

Prislistan kom t.ex som en bifogad word-fil och hade ägnats en hel del tid att ta fram (201 minuter för att vara exakt)

Hela avsändarens namn förekommer dessutom i mailet (fiktivt eller inte får en undersökning avgöra)

Avsändaren har en gmail-adress som går att spåra

Ansvarig för dessa frågor på WWF tog mailet på största allvar

Så spam eller inte, det får vidare undersökningar visa, men om jag på detta sätt kan bidra till att djur smugglas ut ur Afrika så är iaf JAG nöjd !


Är det någon annan som fått mailet förresten ?"

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Det varit enklare för nån att hjälpa om du initialt bifogade avsändarens mailrubrik och mailadress. Nu kan vi inte annat än gissa, och normalt är det SCAM.

En framgångsrik kriminell är inte en oengagerad klant. De är lika hängivna och duktiga som de med ärliga intentioner. Detta är nästan alltid ORGANISERAD kriminalitet. De har god datorerfarenhet, göra prydliga listor, är trevliga och tillmötesgående. Allt detta är givetvis självklarheter.

Det "generella" rådet för ALLA dessa listor från Kamerun är att: AVSTÅ! En absolut majoritet är rena blåsningar. I ett eller flera steg.

Finns det undantag? Givetvis.

Men det är inte undantagen som bekräftar regeln. "Cameroon pet scams" (sök på Google) är inte precis nån nyhet, det är snarare en epidemi, som livnär sig på giriga västerlänningar med djupa fickor.






125
182
Redfoottortoise:
StefanJr skrev:
Redfoottortoise skrev:

"Tack för alla synpunkter !
Visst ska man ta sånt här med en nypa salt, helt klart

Jag har själv jobbat i databranchen (säkerhet) i snart 30 år och har väl hyfsad koll på vad som ser ut som spam eller inte

Prislistan kom t.ex som en bifogad word-fil och hade ägnats en hel del tid att ta fram (201 minuter för att vara exakt)

Hela avsändarens namn förekommer dessutom i mailet (fiktivt eller inte får en undersökning avgöra)

Avsändaren har en gmail-adress som går att spåra

Ansvarig för dessa frågor på WWF tog mailet på största allvar

Så spam eller inte, det får vidare undersökningar visa, men om jag på detta sätt kan bidra till att djur smugglas ut ur Afrika så är iaf JAG nöjd !


Är det någon annan som fått mailet förresten ?"

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Det varit enklare för nån att hjälpa om du initialt bifogade avsändarens mailrubrik och mailadress. Nu får man utgå från vad det normalt är, och det är SCAM.

En framgångsrik kriminell är inte en oengagerad klant. De är lika hängivna och duktiga som de med ärliga intentioner. Detta är nästan alltid ORGANISERAD kriminallitet. De har god datorerfarenhet, göra prydliga listor, är trevliga och tillmötesgående. Allt detta är givetvis självklarheter.

Det "generella" rådet för ALLA dessa listor från Kamerum är att: AVSTÅ! För, en absolut majoritet är rena blåsningar! I ett eller flera steg.

Finns det undantag? Givetvis!

Men det är inte undantagen som bekräftar regeln. "Camerun pet scams" (sök på Google) är inte precis nån nyhet, det är snarare en epidimi, som livnär sig på giriga västerlänningar med djupa fickor."







Det är väl en självklarhet att man ska avstå från dessa erbjudanden, vem har påstått något annat ? För mig är det dessutom en självklarhet att anmäla det till någon som kan utreda om det är spam, scam eller om det de facto är frågan om olaglig handel med djur ? Lyckas man dessutom förhindra ytterligare brottslighet är detta en bonus...

Att endast ignorera ett, enligt mig, genomarbetat erbjudande av detta slag gynnar endast avsändaren och de eventuella "giriga västerlänningar" som kan tänkas handla med denne ?

 

62
134
StefanJr:
.

Lycka till!

Och med det allmänna rådet "avstå" menar jag givetvis att det inte är värt att lägga nån tid på alls. Oavsett vilka intentioner man har.



125
182
Redfoottortoise:
StefanJr skrev:
.

Lycka till!

Och med "avstå" menar jag givetvis att det inte är värt att lägga nån tid på alls. Oavsett vilka intentioner man har.


Och som jag redan skrev i mitt andra inlägg, så är detta överlämnat till enheten för tillsyn o kontrollverksamhet hos WWF/Traffic, där det kommer att utredas.

Om det sen kan rädda ett enda djur från att olagligen exporteras från Afrika/Camerun, så är det värt varenda av de totalt 10 minuter som jag lagt på detta !



62
134
StefanJr:
.
Du missuppfattar mina intentioner.

Så - ursäkta att jag svarade på din allmänna förfrågan.

125
182
Redfoottortoise:
StefanJr skrev:
.
Du missuppfattar mina intentioner.

Så - ursäkta att jag svarade på din allmänna förfrågan.


Jag ställde en fråga i mitt initiala inlägg var man kunde anmäla det mail jag fått ?

På detta så svarar du med följande kommentarer i dina inlägg :

"Finns bara en enda sak att göra: ignorera."

"Oavsett vad - inte värt att lägga en sekund på. Som sagt - ignorera!"

"Lycka till!"

"Och med det allmänna rådet "avstå" menar jag givetvis att det inte är värt att lägga nån tid på alls. Oavsett vilka intentioner man har."

Hur vill du att jag skall tolka dina intentioner utifrån dessa svar annat än att det inte är värt att lägga någon tid alls på menar du då ?

62
134
StefanJr:
Ett sista förtydligande:

Du missuppfattar mina intentioner MED DELTAGANDET I DENNA TRÅD!

Jag, (liksom andra), informerar dig och andra som möjligtvis läser tråden,
om den utbredda versamheten som går under epitetet "Cameroon pet scams".

De är "normalt" avsändarna när man mottager mail av den typen från Kamerun.

Mitt syfte var enbart att varna och informera om den verksamheten. Inte göra dig
aggiterad, som du verkar vara.

Jag låter detta bli det absolut sista inlägget för min del, hoppas du kan respektera det,
så skicka hellre ett PM om det än nått annat som inte jag varit tillräckligt tydlig med.




9
6
MIS:
Det är scam till 100 % och det pga att några av arterna på listan inte går att få tag på. Om de gjorde skulle de betingta ett helt annat pris.


Medlem i SHF
25
116
JonasArvidsson:

Hejsan!

Nu är det så att jag vet mycket väl vem den dära mannen är!

Han har en mindre farm med en del arter, men det mesta är vildfångade djur tyvärr som han skeppar iväg.

Det är fullt accepterat det han gör så länge vissa personer får ta en del av kakan. Är så det funkar i Afrika tyvärr..

Men det är många som har ögonen på honom och det är förhoppningsis på väg att bli mer skärpta regler.

Jag har informerat (UWA)uganda wildlife authority om honom för några månader sedan för att dom ska vidarebefodra infon till Cameroon.

Ni kan själva förstå vad det dära påverkar naturens bestånd.. För det är en hel del som har handlat av honom. Och det är knappast för något bevarande syfte till 99% av fallen..Mer köpa sälja fort innan dom dör..

 

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild