Konstig käkform?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

58
16
deLioncourt:


Hej. Jag har haft min leopardgecko i en vecka nu. Hon äter som hon ska, får vitaminer på insekterna, bajsar osv. Men är det bara jag som tycker att hennes underkäke ser konstig ut? Jag har funderat på det redan från början, det får iallafall mig att tänka på underbett. Har haft en leopardgecko som liten och aldrig tidigare tänkt på käkformen, och inte när jag ser bilder på andras ödlor heller. Jag vet att bilden är urdålig men jag vill inte störa henne mer ikväll då hon har ätit. Någon som har några tankar?

293
354
Dynamitella:

Ser vad du menar. Hos ögonfransgeckos tyder det oftast på MBD eller en skada. Var köpte du geckon, och reagerade du inte på underbettet då? Alternativt, togs det inte upp av säljaren?

Man säljer helt enkelt inte defekta djur till ovetande människor. Så ta ett snack med dem.


58
16
deLioncourt:
Tack för svaret. Det var inget jag reagerade på vid köptillfället, men så tittade jag inte så noga förrän jag kom hem. Dumt, såhär i efterhand. Har mailat uppfödaren precis. Usch, nu sitter jag här och grinar. Är det helt kört vid MBD? Jag ska se om jag kan hitta någon bra veterinär i närheten.

109
14
Tyris:
Har du fått veta vad det är?

58
16
deLioncourt:
Jag vet inte om det är något alls. Hon fungerar som hon ska och verkar inte må dåligt, så jag kör på och hoppas på det bästa. :)

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Dom enda tankarna jag får är att man säljer inte en sån gecko, eller rättare sagt JAG hade aldrig sålt ett defekt djur till någon, även om det fungerade felfritt! Ett bra rykte väger så mycket mer för mig än att jag kan tjäna några kronor på ett djur som inte borde säljas vidare :) 

Ska förtydliga att jag har ingen aning om det är nåt fel på geckon eller om det endast är det estetiska runt munnen/käken, hur som helst jag som seriös uppfödare säljer endast djur som fungerar klockrent & utan skönhetsmissar, det är bara hur JAG resonerar, andra uppfödare tänker säkert annorlunda, men tråkigt så fort pengarna får styra i en hobby som borde kretsa kring djuren & deras välmående, lite klandrar jag den här "morf-vågen" som sveper över hobbyn, allt mäts i pengar tydligen :) Det är ju såklart inte hela anledningen men jag tror det är en liten förklaring. 

Hoppas verkligen det löser sig, även jag skulle kontaktat säljaren & frågat varför ödlan ser ut som den gör, hos många uppfödare kan man lämna tillbaka djur eller byta åtminstonde om det upptäcks fel den första tiden, det kanske är ett alternativ men som sagt det kan endast säljaren svara på :) 


58
16
deLioncourt:
Jag har haft kontakt med säljaren och blivit erbjuden kompensation, så inga problem där. :) Jag är inte ens säker på om det är något fel på henne, då käken bara ser konstig ut i vissa vinklar. Jag valde iallafall att ha kvar henne och tror att hon mår så bra som en leopardgecko kan. :) Jag har ju trots allt haft henne i fyra månader nu så jag tycker att hon borde ha blivit sämre annars.

417
249
KANDARBA:
Jonas_ skrev:
Dom enda tankarna jag får....

 
Håller helt med dig Jonas och ett gott rykte är bättre och sen så skulle jag själv inte vilja sälja ett djur med någon defekt. 

417
249
KANDARBA:
deLioncourt skrev:
Jag har haft kontakt med säljaren och blivit erbjuden kompensation, så inga problem där. :) Jag är inte ens säker på om det är något fel på henne, då käken bara ser konstig ut i vissa vinklar. Jag valde iallafall att ha kvar henne och tror att hon mår så bra som en leopardgecko kan. :) Jag har ju trots allt haft henne i fyra månader nu så jag tycker att hon borde ha blivit sämre annars.


Vad fick du som kompensation.? Eller fick som erbjudande. 
bara lite nyfiken. 

58
16
deLioncourt:
Att häva köpet, få tillbaka en del av pengarna eller byta mot en unge i framtiden. Jag valde inget av det eftersom jag inte ens vet om det är något fel på henne, men jag får ändå 50% rabatt på framtida ödla om jag köper där.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild